TDC vil spænde ben for fupopkald med filter

Kunder hos TDC skal fremover modtage færre svindelopkald, der har til hensigt at snyde sig til store beløb.

Kunder hos TDC skal fremover modtage færre svindelopkald, der har til hensigt at snyde sig til store beløb.
Flere TDC-kunder skal gerne undgå forsøg på at blive snydt til at ringe tilbage til en telefonsvarer i udlandet med en stor regning til følge. (arkivfoto) Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Et nyt filter skal spare TDC's kunder for størstedelen af en særlig type fupopkald, hvor et ukendt telefonnummer ringer op og lægger på for at lokke modtageren til at ringe tilbage med en stor regning til følge.

TDC ønsker ikke at oplyse, hvordan filteret virker. Men det er automatisk og har ifølge TDC vist sig i stand til at stoppe 90 procent af de fupopkald, der kaldes wangiri-opkald. Filteret er testet siden november.

Et wangiri-opkald består af en kort opringning, inden der lægges på. Ringer man tilbage, bliver man ofte forbundet med en telefonsvarer i udlandet.

Telefonsvareren er tilknyttet et nummer, som det er tilknyttet en ekstra takst at ringe til.

Hidtil har TDC forsøgt at bekæmpe denne slags opkald ved, at kunderne selv skulle ringe ind til TDC, når de oplevede det. Herefter har TDC manuelt stoppet opkald til og fra hvert enkelt telefonnummer.

Det nye filter bliver gjort tilgængeligt for alle TDC Groups kunder. Det inkluderer dermed mere end tre millioner kunder hos TDC, YouSee, Telmore og Fullrate.

Ifølge direktør i YouSee, Jacob Mortensen, er omfanget steget "rigtig meget".

- Vi har oplevet op til to millioner kald om måneden blandt vores kunder. Det er her, vi har sat et filter ind. Det skal sørge for, at det aldrig når frem til kunderne, siger Jacob Mortensen.

På trods af TDC's tro på sit eget filter opfordrer TDC stadig sine kunder til aldrig at ringe tilbage til numre, man ikke kender, medmindre vedkommende har lagt en besked og præsenteret sig.

/ritzau/

Hvad tænker du...?

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.