SAS kæmper med at fylde flyene i hårdt marked

SAS' passagervækst stod stille i februar, og flyene var samtidig lidt mindre fyldte end tidligere.

SAS' passagervækst stod stille i februar, og flyene var samtidig lidt mindre fyldte end tidligere.
Knap to millioner passagerer rejste med SAS i februar. (Arkivfoto) Foto: Jeppe Bjørn Vejlø/Ritzau Scanpix
SAS havde knap to millioner passagerer om bord på sine fly i februar. Dermed var SAS' vækst på nulpunktet sammenlignet med februar i 2018. Til gengæld har luftfartsselskabet formået at sælge flybilletterne for en anelse mere end sidste år. Det viser SAS' egne trafiktal for februar, der er offentliggjort torsdag.
- Trafikken i februar, en måned præget af lav sæsonmæssig efterspørgsel, var på linje med vores forventninger. - Når vi kommer ind i foråret og sommeren, ser vi frem til at få flere passagerer om bord, siger administrerende direktør Rickard Gustafson i en meddelelse. Der har været færre passagerer på rejser i Europa, mens SAS til gengæld kan melde om fremgang på indenrigsruterne og flyvningerne på tværs af kontinenterne - for eksempel til USA eller Asien. Derudover har SAS været en anelse ringere til at fylde flyene. I gennemsnit var 66,1 procent af flysæderne fyldt med rejsende i februar. Det er 0,3 procentpoint lavere end for et år siden. SAS offentliggjorde i februar regnskab for første kvartal, der viste et underskud på 469 millioner svenske kroner. Det var næsten dobbelt så stort som året før. En højere oliepris og stigende omkostninger på flere andre fronter har sammen med intens konkurrence givet minus. For hele 2019 forventer SAS at få et overskud. Analytikere og flyselskaberne selv betegner markedet som ekstremt konkurrencepræget, og der er hård kamp om at få passagererne om bord. /ritzau/

Hvad tænker du...?

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.