Rejsegiganten TUI tynget af voksende underskud

Trods stigende aktivitet i de tre sidste måneder af 2018 tabte TUI stadig penge uden for sæsonen.

Trods stigende aktivitet i de tre sidste måneder af 2018 tabte TUI stadig penge uden for sæsonen.
TUI tabte omkring 800 millioner kroner i årets tre sidste måneder af 2018 - hvor rejseselskabet var uden for sin højsæson. (Arkivfoto) Foto: Paul Hanna/Reuters
Oktober, november og december er ikke højsæson for rejseselskaber såsom engelsk-tyske TUI, der sammen med Thomas Cook og Apollo er de største rejseselskaber i Danmark.Efter en varm sommer i 2018 var der en voksende aktivitet og omsætning for TUI, men lige lidt hjalp det, og rejseselskabet tabte over 100 millioner euro. Helt præcist blev nettotabet på 110 millioner euro - hvilket svarer til 820 millioner kroner
Selskabet har et forskudt regnskabsår, som slutter i september. Derfor er de sidste tre måneder af 2018 de første tre måneder i TUI's regnskab.TUI voksede ellers i omsætning og havde da også fået omkring 5000 flere ansatte end samme periode i 2017.- Vi fortsætter med at levere på vores vækststrategi med et fokus på produkter og investeringer i unikke ferieoplevelser sammen med en fortsat digitalisering og platformering af vores forretning, skriver TUI i regnskabet.TUI er delvist britisk, og en del af forretningen handler om at flyve passagerer frem og tilbage. Derfor fylder Storbritanniens exit fra EU også et afsnit i regnskabet.- Hvad angår Storbritanniens exit fra EU i 2019, forbliver den største bekymring, om vores fly fortsat vil have adgang til EU's luftrum, skriver TUI.- Vi fortsætter med at gøre britiske ministre og EU-ministre opmærksom på vigtigheden af, at der kommer en særlig aftale for lufttrafikken for at beskytte kunder. Vi er i regelmæssig kontakt med myndighederne i den forbindelse.- Vi udvikler fortsat scenarier og strategier for at afbøde for forskellige udviklinger inklusive et "hard brexit"./ritzau/

Hvad tænker du...?

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.