Oprydning i Europa presser salget hos B&O

Bang & Olufsen er udfordret på salget i Europa, mens kineserne hiver produkterne ned af hylderne.

Bang & Olufsen er udfordret på salget i Europa, mens kineserne hiver produkterne ned af hylderne.
Bang & Olufsen var tæt på at have positiv bundlinjen i første kvartal. Foto: Henning Bagger (arkiv)/Ritzau Scanpix
Bang & Olufsen havde kun en lille fremgang i omsætningen i sommermånederne, da selskabet er i gang med at rydde op i sine butiksnetværk i Europa og USA. Det har kostet på salget. Virksomheden, der er kendt for tv, lydanlæg og højttalere, kommer ud af første kvartal med et salg på 601 millioner kroner. Det er en fremgang på to procent sammenlignet med året før. Det viser regnskabet for kvartalet, der dækker juni, juli og august, og sæsonmæssigt er årets mindst indbringende. Mens Europa og USA ikke kunne levere vækst, havde B&O stor fremgang på det asiatiske marked, hvor salget steg med 26 procent.
Det er særligt de kinesiske kunder, som hiver produkterne ned af hylderne. Bang & Olufsen har de seneste år særligt haft succes med højttalere og headsets i den mindre dyre afdeling. Til gengæld har salget af de klassiske produkter som luksuriøse tv og lydanlæg været under pres. Indtil for nylig var generationen af nye produkter kendt under mærket B&O Play, men selskabet valgte tidligere i år at lægge det sammen under et. Fremover er alle produkter mærket Bang & Olufsen. Selve driften af B&O - der er omsætningen minus alle omkostninger undtaget skat og renter - viste et plus på fem millioner i første kvartal. - Vores evne til at levere profitabel vækst, i det, der traditionelt er et sæsonmæssigt lille kvartal for Bang & Olufsen, understreger styrken i vores ændrede forretningsmodel, siger administrerende direktør Henrik Clausen i en kommentar til regnskabet. På bundlinjen fik virksomheden dog et minus på fire millioner kroner. Det var en klar forbedring fra et underskud på 55 millioner kroner året før. For hele regnskabsåret venter Bang & Olufsen at kunne løfte omsætningen med ti procent. Samtidig forventer selskabet et overskud svarende til syv til ni procent af salget. /ritzau/

Hvad tænker du...?

Mere fra forsiden

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.