Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke

Økologi vinder frem i børnehaver og på restauranter

Salget af økologi i storkøkkener udgør omkring 11 procent af det samlede salg af fødevarer.

Salget af økologi i storkøkkener udgør omkring 11 procent af det samlede salg af fødevarer.
Der blev i 2018 solgt for 2,35 milliarder kroner økologiske varer til offentlige institutioner, restauranter, kantiner, caféer, hoteller og virksomheder, der bringer mad ud. (Arkivfoto) Foto: Morten Juhl/Ritzau Scanpix

Der er i stigende grad økologiske varer i gryderne, når der bliver lavet mad i de store danske køkkener i offentlige institutioner, restauranter og kantiner.

Salget af økologiske varer til storkøkkener steg nemlig sidste år med 15 procent til 2,35 milliarder kroner. Det oplyser Danmarks Statistik.

Tallene dækker salg til alt fra køkkener i institutioner til restauranter, kantiner, caféer, hoteller og virksomheder, der bringer mad ud.

Samlet udgør økologi nu cirka 11 procent af salget. Det er en stigning fra 10 procent i 2017.

Det er det offentlige, som oftest vælger økologiske varer, når man sammenligner med det private.

Mette Jasper Gammicchia, der er leder af handel, marked og ernæring hos Landbrug & Fødevarer, hæfter sig dog ved, at restauranter, hoteller og kantiner på arbejdspladser i stigende grad vælger økologi.

- Der er en øget lyst til at spise ude, men også en større interesse for råvarerne, og hvor de kommer fra.

- Det er især hoteller og restauranter, der er kommet godt med nu. Tidligere har det høj grad har været de offentlige køkkener, der førte på økologi, men nu er den private del kommet med, siger hun.

Salget til storkøkkener er en anelse efter detailhandlen. Her udgjorde økologi 12 procent af salget sidste år.

- Detailhandlen har været rigtig god til at tage økologi ind, og salget er vokset de seneste mange år.

- Det gør, at forbrugerne har vænnet sig til at spise økologi og nu også i stigende grad vil spise økologisk, når de spiser ude, siger Mette Jasper Gammicchia.

Hun spår, at tendensen med et stigende salg af økologi til danske storkøkkener vil fortsætte i 2019 - omend måske med en lidt mindre stigning end det seneste år.

/ritzau/

Hvad tænker du...?

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.