Norwegian kæmpede med at fylde sine mange fly i februar

Flyselskabet Norwegian fortsatte sin markante vækst i februar. Men der var flere af de dyre tomme sæder.

Flyselskabet Norwegian fortsatte sin markante vækst i februar. Men der var flere af de dyre tomme sæder.
Norwegian fik sværere ved at fylde sine fly i februar. (Arkivfoto) Foto: Marcos Brindicci/Reuters
Norwegian fløj 2,5 millioner passagerer i februar, en stigning på otte procent sammenlignet med samme periode sidste år. Men selskabet udvider fortsat sin kapacitet hurtigere, end passagererne kommer til.Det viser selskabets trafiktal for februar, der er offentliggjort mandag morgen.- Vi er tilfredse med passagervæksten i februar, der er en periode, der traditionelt er præget af lavere rejseaktivitet. - Efter en periode med kraftig ekspansion og betydelige investeringer aftager væksten, og vi ændrer strategisk fokus fra vækst til lønsomhed, skriver administrerende direktør Bjørn Kjos i forbindelse med tallene.
I tørre tal steg antallet af tilgængelige sædekilometer - ASK - med 15 procent i februar sammenlignet med februar 2018. Men antallet af fløjne sædekilometer af passagerer - RPK - steg blot med 11 procent.Det sendte kabinefaktoren, der måler andelen af fyldte sæder, ned med 2,8 procentpoint til 81,5 procent.Kabinefaktoren er afgørende for flyselskaber, da udgiften til et tomt sæde ikke er meget mindre end til et sæde, nogen har betalt for. Derfor koster tomme sæder på overskuddet.- Det er alfa og omega for alle lavprisflyselskaber at sikre end høj kabinefaktor. Og der må man sige, at det ikke har set så smukt ud for Norwegian de sidste mange måneder, siger aktieanalysechef hos Sydbank Jacob Pedersen om tallene og fortsætter:- Vi skal tilbage til juni 2018, før vi har set en måned med stigninger i kabinefaktoren. Og det skal vi primært, fordi priserne bliver lidt højere. - En lavere vækst på de lange ruter spiller ind, men jeg tror, at prisstigningerne er den største årsag.Skeler man tilbage til februar 2017 havde Norwegian en kabinefaktor på 87,7 procent mod altså 81,5 procent i februar i år.Til sammenligning havde SAS en kabinefaktor på 67,4 procent i februar 2019./ritzau/

Hvad tænker du...?

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.