Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke

Norske SAS-kunder afvises kompensation for pilotstrejke

Både norske og svenske SAS-kunder har nu fået afvist at få kompensation for en pilotstrejke i foråret.

Både norske og svenske SAS-kunder har nu fået afvist at få kompensation for en pilotstrejke i foråret.
To SAS-kunder har i Norge fået afvist deres krav om kompensation for en pilotstrejke tidligere i år. (Arkivfoto) Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

To SAS-kunder har i Norge fået afvist deres krav om kompensation for en pilotstrejke hos det skandinaviske luftfartsselskab tidligere i år.

Dermed er det sandsynligt, at heller ikke de resterende 160 SAS-kunder, som i Norge forsøger at få erstatning i sagen, kan se frem til kompensation.

Det skriver de norske medier Finansavisen og Flysmart24.

Pilotstrejken hos SAS varede fra 26. april til 3. maj i år. I den periode strejkede samtlige 1400 skandinaviske piloter i selskabet.

Strejken fandt sted, fordi piloterne var utilfredse med deres lønnings- og arbejdsvilkår i SAS.

På grund af strejken blev omkring 4000 afgange aflyst, samtidig med at cirka 370.000 rejsende blev påvirket.

SAS har hele tiden ment, at strejken skyldtes ekstraordinære omstændigheder, og at selskabet dermed ikke skal udbetale kompensation til de rejsende.

Den beslutning er Transportklagenemnda, der hører under det norske Luftfartstilsynet, altså enig i med tanke på de to afviste krav.

I august valgte også den svenske forbrugerombudsmand at afvise SAS-kunders krav om kompensation som følge af pilotstrejken i foråret.

Herhjemme mangler der stadig at falde afgørelse i en række klager over SAS vedrørende kompensation for pilotstrejken.

I august kunne Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fortælle, at der er anlagt sager ved domstolen om spørgsmålet.

- Styrelsen vil afvente udfaldet af sagerne ved domstolen og sætter derfor behandlingen af modtagne klager i bero, skrev styrelsen dengang.

/ritzau/

Hvad tænker du...?

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.