Netværksmedie og virtuelle lagerplads sikrer Microsoft succes

Det sociale medie LinkedIn og salg af tjenester i den såkaldte sky sikrer dollarregn over Microsoft.

Det sociale medie LinkedIn og salg af tjenester i den såkaldte sky sikrer dollarregn over Microsoft.
Med overskud på flere milliarder og en stigning i omsætningen slog Microsoft forventningerne til resultatet for seneste kvartal. Foto: Mike Blake/arkiv/Reuters
Der var gode nyheder for Microsoft-aktionærer onsdag, da selskabet kom med kvartalsregnskab. Succes med det karrierefokuserede sociale medie LinkedIn og med salget af tjenester i den såkaldte sky helt generelt løftede regnskabet til overraskende gode tal for både omsætning og overskud.Med en omsætning på det, der svarer til 190 milliarder kroner, hentede Microsoft omkring 57,5 milliard til egen krigskasse i overskud efter skat.
Begge tal er markante forbedringer fra samme kvartal sidste år.Trods skeptiske investorer på de amerikanske markeder fik det pæne regnskab Microsoft-aktien til at svæve op i værdi.Ud over LinkedIn dækker Microsofts palet af tjenester i skyen over platformen Azure, samt det der i gamle dage hed Microsoft Office-pakken. I dag hedder det Office 365.Hvor de fleste måske husker Office-pakken fra deres private computer, har afdelingen i nyere tid skiftet fokus. Nu er det erhvervskunderne, der driver strømmen af dollar, der flyder ned i Microsofts kasse.Platformen Azure muliggør blandt andet, hvad man kan kalde virtuel lagerplads. Der er tale om lagerplads af gigabyte og atter gigabyte, som er tilgængelige fra forskellige computere, så længe de har internetadgang.For afdelingen af tjenester i skyen er den strøm vokset med næsten 50 procent siden samme tid sidste år.Også gamerne har været gavmilde ved Microsoft, der blandt andet laver konsollen Xbox. Her er salget af både hardware såsom selve konsollerne og software såsom programmer, man kan købe til sin konsol, steget. De senere år har Microsoft skiftet sit fokus fra at sælge mere klassisk hardware og software udelukkende til brug på denne hardware til at uddybe profitable tjenester, som kunderne kan tilgå på internettet./ritzau/AFP

Hvad tænker du...?

Mere fra forsiden

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.