Knap hver tredje solgte bil i Norge er en elbil

Salget af elbiler boomer i Norge. Producenterne kan få problemer med at følge med efterspørgslen i fremtiden.

Salget af elbiler boomer i Norge. Producenterne kan få problemer med at følge med efterspørgslen i fremtiden.
Nissan Leaf, som slog VW Golf af førstepladsen og blev den mest solgte bilmodel i Norge i 2018, ved en ladestander. (Arkivfoto) Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Næsten hver tredje bil, der blev solgt i Norge i 2018, var det, nordmændene kalder en "nuludslipsbil".Salget af elbiler steg med næsten 40 procent i det forgangne år.For første gang er den mest populære bilmodel ikke Volkswagen Golf. Derimod er det Nissan Leaf, der kører på el, som bilforhandlerne har rakt flest nøgler over disken til.Det viser nye tal fra det norske Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Elbiler og hybridbiler udgjorde tilsammen 49,1 procent af salget af nye biler. Medregner man også salget af brugte biler, er tallet helt oppe på knap 52 procent.- Generelt ser vi, at de producenter, der kan lave elbiler, er vindere i statistikken. - 2018 var det år, da nye personbiler, som kører på alternativt brændstof, befæstede sin stærke position på markedet, siger OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen, der onsdag præsenterede tallene.Den kraftige stigning i salget af elbiler er imidlertid ikke udelukkende positiv.Et muligt problem, der kan dukke op i fremtiden, kan være, at producenterne ikke kan følge med den øgede efterspørgsel.- Vi skal have adgang til disse biler, de skal importeres og produceres, siger Solberg Thorsen.Prognosen for 2019 peger hen mod, at næsten halvdelen af de biler, der bliver solgt i Norge i år, vil være elbiler.Samtidig står 40.000 nordmænd på venteliste til at købe en elbil, og der kan komme endnu flere på, når nye ventelister åbner.- Spørgsmålet er, om branchen kan levere omkring 70.000 elbiler i år, siger OFV-direktøren./ritzau/NTB

Hvad tænker du...?

Mere fra forsiden

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.