Gucci på mode i Kina: Milliardfremgang for modemærket

Kinesisk efterspørgsel efter Gucci betyder overraskende gode salgstal for modemærket.

Kinesisk efterspørgsel efter Gucci betyder overraskende gode salgstal for modemærket.
Gucci-mærket lever godt på at være populært i Kina. (arkivfoto) Foto: Charles Platiau/Reuters

Mærket Gucci er i den grad kommet på mode i Kina, og det kan mærkes i lommen på selskabet Kering, der står bag mærket.

Det franske selskab Kering står ud over Gucci også bag mærker som Balanciaga og Saint Laurent. Selskabets helt store indtægtskilde er dog Gucci.

Her voksede omsætningen til et beløb svarende til 17,5 milliarder kroner i hele 2018. Modemærkets salg var særligt stærkt mod slutningen af året, hvor der var en såkaldt organisk vækst i salget på 28 procent.

Fremgangen var særligt drevet af salget på det kinesiske marked, hvor efterspørgslen fra kinesiske kunder bliver beskrevet som "ekstremt dynamisk".

Gucci er dog ikke kun badet i gode salgstal.

Dels mener de italienske myndigheder, at Gucci skylder 1,4 milliarder euro i skat.

Dels har selskabet for nylig mødt massiv kritik for en sweater, der har en høj hals, som går op og dækker dele af ansigtet.

Den har mødt kritik fra brugere på sociale medier for at minde om "blackface", hvilket henviser til mørk teatersminke, der tidligere blev benyttet af hvide mennesker til at repræsentere en karikatur af en sort person.

Gucci har officielt undskyldt for sweateren.

/ritzau/

Hvad tænker du...?

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.