Grand Départ kan blive milliarder værd for Danmark

VisitDenmark, DI og Sport Event Denmark er enige: Der kan spindes guld på Tour de France-værtskab i 2021.

VisitDenmark, DI og Sport Event Denmark er enige: Der kan spindes guld på Tour de France-værtskab i 2021.
Torsdag formiddag meddeler statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), at tre etaper af Tour de France i 2021 vil blive kørt i Danmark. Det sker på et storstilet pressemøde med deltagelse fra blandt andre kronprins Frederik. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Flere milliarder tv-seere og titusinder tilskuere vil se med, når Danmark er vært for første led af Tour de France i 2021. Det kan Danmark omsætte til milliarder af kroner i PR-værdi og turistindtægter, lyder det fra branchefolk.I alt vil cykelcirkusset Tour de France være i Danmark i tre dage, hvor tre etaper vil blive kørt. Erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) mener, at værdien for Danmark langt vil overstige udgifterne for værtskabet.- Budgettet er på 90 millioner kroner. Vi mener, at de penge bliver tjent ind rigtig mange gange, siger han ved pressemødet.
Den pointe bakkes op af VisitDenmarks kommunikationschef, Anders Rosbo. Han skæver til Düsseldorf, som i 2017 var vært for Tourens Grand Départ.- I Düsseldorf fik man en PR-værdi på 3,3 milliarder kroner. Der er mere end dobbelt så meget, som VisitDenmark skaber på et helt år, siger han. PR-værdien estimeres blandt andet ud fra, hvor mange tv-seere, der vil have øjnene klistret til skærmen under en begivenhed. Mere end 3,5 milliarder mennesker i 190 lande følger ifølge tourens arrangør, ASO, med i løbet hvert år.Derudover kommer de direkte turistindtægter fra tilskuere.- I Düsseldorf var de direkte indtægter på en halv milliard kroner, siger Anders Rosbo.Hos Dansk Industri ser direktør Tine Roed værtskabet som en "unik" mulighed for at vise danske styrker og tiltrække flere "højtforbrugende" turister.- Gastronomi, grønne løsninger, design og kultur er nogle af vores styrkepositioner, som vi skal sælge os på, da det er det, som tiltrækker de højtforbrugende turister, siger Tine Roed i en pressemeddelelse.Præcist hvor meget kommerciel værdi, der kan presses ud af begivenheden, kommer til at afhænge af, hvordan man "aktiverer" den, mener direktør i Sport Event Denmark, Lars Lundov.- Den fantastiske tv-eksponering, der ligger i touren, kan bruges til at fortælle historien om Danmark som cykelnation, siger han.Sport Event Denmark er en af parterne, der har succesfuldt har hevet Grand Départ til Danmark. Og selv om man før har fået store internationale begivenheder til landet, er Tour de France i en helt særlig liga.- Jeg vil kalde det verdens største årligt tilbagevendende sportsbegivenhed. OL og VM når bredere ud i verden, men kommer jo med års mellemrum, siger han./ritzau/

Hvad tænker du...?

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.