Fransk opkøb sikrer fremgang til Royal Unibrew

Royal Unibrew har forbedret resultatet i første kvartal efter opkøb af fransk læskedrikproducent.

Royal Unibrew har forbedret resultatet i første kvartal efter opkøb af fransk læskedrikproducent.
Royal Unibrew ejer blandt andet ølmærket Faxe. (Arkivfoto). Foto: Malte Kristiansen/Ritzau Scanpix
Et opkøb i Frankrig har trukket resultaterne i vejret hos bryggeriet Royal Unibrew i første kvartal.Bryggeriet, som ejer mærker som Albani, Faxe og Ceres, kommer ud af første kvartal med et overskud på 153 millioner kroner. Det er en forbedring fra 142 millioner kroner i samme periode året før.Det viser regnskabet for januar, februar og marts, der er den periode af året med mindst salg af de våde drikkevarer.
Unibrew købte sidste år den franske læskedrikprodrucent Etablissements Geyer Frére, der blandt andet står bag mærket Lorina, for 660 millioner kroner. Købet har været med til at løfte salget i første kvartal, hvor Unibrew samlet solgte for 1,52 milliarder kroner. Det er en stigning på små procent over det seneste år og skyldes primært opkøbet. Unibrew noterer sig, at salget er påvirket negativt af, at påsken først faldt i april. Bryggeriet fortæller, at det generelt set har vundet markedsandele fra konkurrenterne gennem kvartalet. Royal Unibrew har på det seneste været meget aktive med at købe virksomheder. I slutningen af februar fik selskabet godkendt et opkøb af Cult, der står bag energidrikken af samme navn samt alkoholdrikkene Cult Shaker og Mokai. Royal Unibrew betegner resultaterne i første kvartal som solide og fastholder forventningerne til hele 2019 på bagkant af regnskabet. Bryggeriet venter et salg på 7,4 til 7,65 milliarder kroner og et overskud på driften på 1,34 til 1,47 milliarder kroner. /ritzau/

Hvad tænker du...?

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.