Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke

Forbrugerne går optimistiske ind i sommermånederne

Forbrugertilliden trodser økonomisk usikkerhed og var i maj på det højeste niveau i mere end et halvt år.

De danske forbrugere bekymrer sig tilsyneladende ikke om handelskrige, faldende eksportindtægter og usikre aktiemarkeder.

I hvert fald viser Danmarks Statistiks opgørelse af forbrugertilliden i maj, at optimismen er højere end længe set.

Indikatoren steg til 5,9, hvilket er det højeste niveau siden september sidste år.

Og det kan godt undre cheføkonom Niels Rønholt fra Jyske Bank, når aktiekurserne herhjemme er faldet med mere end tre procent i denne måned.

- Vi ser ellers ofte, at forbrugertilliden dykker, når aktiemarkederne er i rødt. Men det er ikke tilfældet denne gang, skriver han i en kommentar.

Når forbrugertilliden stiger, skyldes det blandt andet øget tillid til Danmarks økonomiske situation, til familiernes egen økonomi og til arbejdsmarkedet.

Dog er der ikke umiddelbart udsigt til en mærkbar stigning i forbruget af den grund, fordi flere anser det for fornuftigt fortsat at spare op det kommende år.

- Det står i skarp kontrast til højkonjunkturen i midten af 00’erne, hvor meget af opsvinget var gældsdrevet, og hvor ubalancerne i dansk økonomi betød, at da den internationale nedtur ramte, så ramte den Danmark ekstra hårdt.

- Nu er opsvinget langt mere sundt, konstaterer Louise Aggerstrøm Hansen, der er privatøkonom i Danske Bank.

Danmarks Statistik spørger hver måned et repræsentativt udsnit af danskere i alderen 16-74 år om deres syn på 12 forskellige områder af dansk økonomi og deres egen økonomi. Svarene sammenregnes til en forbrugertillidsindikator.

Positive forventninger udtrykkes med et positivt tal, og negative forventninger med negative tal.

/ritzau/

Hvad tænker du...?

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.