Danskerne er mere lunkne over for den økonomiske fremtid

Forbrugertilliden faldt i oktober sammenlignet med måneden før. Og der er næsten fald over hele linjen.

Forbrugertilliden faldt i oktober sammenlignet med måneden før. Og der er næsten fald over hele linjen.
På trods af økonomisk fremgang er danskerne stadig ikke klar til at købe store ting som fjernsyn og vaskemaskiner. Foto: Henning Bagger (arkiv)/Ritzau Scanpix
Danskerne tror stadig på økonomisk fremgang, men troen er blevet mærkbart mindre i oktober. På trods af troen på fremgang er der fortsat en stor skepsis over for, om nu er et godt tidspunkt at købe store forbrugsgoder på.Det viser de seneste tal fra Danmarks Statistik.De viser, at forbrugertilliden faldt til 5,1 i oktober mod 6,9 i september. Gennemsnittet for de seneste seks måneder lyder på 8,2.- Samtlige underliggende indikatorer, som forbrugertilliden beregnes ud fra, ligger i oktober under gennemsnittet for de seneste seks måneder, skriver Danmarks Statistik.
Forbrugertilliden udregnes på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse, hvor respondenterne bliver spurgt om en række udsagn. Alle disse får så en karakter, og det samlede indeks er udregnet ud fra disse.Oktobers måling viser, at det er gået tilbage både for troen på, at familiens økonomiske situation vil være bedre om et år, at Danmarks økonomiske situation vil være bedre, og altså om det er fordelagtigt at købe store ting som fjernsyn eller vaskemaskine lige nu.Specielt sidstnævnte stikker ud, da det tal som det eneste er negativt og har været det længe på trods af jobboom og stigende boligpriser.- Der er nogle usikkerheder globalt, hvor der bliver snakket om handelskrig, Brexit og italienske problemer. Det kan have en effekt. Forbrugertilliden er stadig positiv, men tallene indikerer, at der ikke er en forbrugsfest lige om hjørnet, siger cheføkonom i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd Erik Bjørsted.Det er understreget, at danskerne stadig bruger langt mindre af deres indkomst på forbrug end før krisen. Det er en tendens, der har varet i årevis.- Der er sket et mentalitetsskifte hos forbrugerne. Finanskrisen ligger nok stadig i frisk erindring.- Og så har vi gennemført nogle reformer af tilbagetrækning og dagpenge, der har svækket det sociale sikkerhedsnet. - Det kan påvirke folks lyst til at forbruge, når man ikke er sikker på, hvordan man er stillet, hvis man mister sit arbejde eller bliver ramt på andre måder, siger Erik Bjørsted./ritzau/

Hvad tænker du...?

Mere fra forsiden

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.