Dansk musik vinder frem på streamingtjenesterne

Gilli, Kesi og Lukas Graham var de mest lyttede danske kunstnere i 2018 på streamingtjenesterne.

Gilli, Kesi og Lukas Graham var de mest lyttede danske kunstnere i 2018 på streamingtjenesterne.
Rapperen Gilli, der er kendt for numre som "Tidligt Op" og "Kolde Nætter", var den mest populære danske kunster i 2018. (Arkivfoto) Foto: Sarah Christine Nørgaard/Ritzau Scanpix
Selv om der er millioner af udenlandske numre at vælge mellem på streamingtjenesterne, er det i stigende grad musik fra hjemlige kunstnere, som danskerne lytter til.Kunstnere som Gilli, Kesi, Lukas Graham, Node og Rasmus Seebach var sidste år blandt de ti mest lyttede på streamingtjenester som Spotify, YouSee Musik og Apple.Samlet udgjorde dansk musik 34,9 procent af markedet i 2018, hvilket er en fremgang fra 31,9 procent i 2017. Det viser årsrapporten fra musikselskabernes brancheorganisation, IFPI.Lasse Lindholm, der kommunikationsdirektør for IFPI, kalder udviklingen meget positiv.
- Dansk musik står virkelig stærkt i markedet. Man skal huske, at streamingtjenester er kendetegnet ved, at du har adgang til over 30 millioner numre.- Derfor er det virkeligt stærkt, når dansk musik kan have den markedsandel. - Det vidner om danske forbrugeres kærlighed til dansk musik, og det vidner om danske musikeres evne til at skabe musik af høj kvalitet, siger Lasse Lindholm.Samlet lød omsætningen på det danske musikmarked på 582 millioner kroner i 2018.Det er en stigning på 34 millioner kroner fra året før, og over 90 procent af indtægterne kommer digitalt.Det er efterhånden flere år siden, at streaming overhalede cd'er.Salget af cd'er lød sidste år på 21 millioner kroner og er for første gang blevet overhalet af vinylplader, der solgte for 28 millioner kroner. De to plader udgør knap ti procent af musikselskabernes omsætning.- Danskerne har virkelig taget streaming til sig, men samtidig ser vi en opblomstring af vinylplader, som jo er det her store og smukke, men også lidt besværlige fysiske format.- Det gør til gengæld, at download af musik og salget af cd'er, der jo ellers fyldte det meste omkring årtusindskiftet, er voldsomt faldende, siger Lasse Lindholm./ritzau/

Hvad tænker du...?

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.