B&O vender minus til plus og løfter omsætningen i regnskabsår

Ændret forretningsmodel og styrket brand betyder ifølge topchef, at B&O fik første overskud i årevis.

Ændret forretningsmodel og styrket brand betyder ifølge topchef, at B&O fik første overskud i årevis.
B&O havde fremgang i omsætning og bundlinje i regnskabsåret 2017/2018. B&O har i de senere år satset på brandet B&O Play, der har en yngre målgruppe. Foto: Henning Bagger/arkiv/Ritzau Scanpix
Den danske producent af højttalere, fjernsyn og stereoanlæg Bang & Olufsen, som også er kendt som B&O, har i det forgangne år vendt flere års minus til plus.B&O havde fremgang i omsætning og bundlinje i regnskabsåret 2017/2018. Omsætningen steg 11 procent, og bundlinjen blev et overskud på 81 millioner mod et underskud på 117 millioner i 2016/2017. Det viser selskabets regnskab, der dækker perioden fra juni 2017 til og med maj 2018. Topchef Henrik Clausen er godt tilfreds.- Resultatet afspejler vores indsats for at ændre vores forretningsmodel, lancere innovative produkter og styrke vores brand og distributionssetup, siger han i en kommentar til regnskabet.Årets overskud er ifølge Ritzau Finans det første overskud for B&O siden regnskabsåret 14/15. Her var en indtægt fra salget af Automotive, der producerer lydudstyr til biler, med til at give sorte tal på bundlinjen.
Det seneste reelle overskud var i regnskabsåret 2011/2012. Den danske virksomhed fra Struer står bag udstyr i luksusklassen, men har i de senere år også har satset på brandet B&O Play, der har en yngre målgruppe.Og den smarte lillebror er ved at hale ind på den klassiske B&O-forretning. Over regnskabsåret 2017/2018 er omsætningen vokset 25 procent for B&O Play, mens Bang & Olufsen voksede med en procent. Der er dog et lille stykke vej endnu, før lillebror overgår den klassiske forretning, som havde en omsætning på 1,74 milliarder kroner. B&O Play, der producerer bærbare højttalere og høretelefoner, nåede en omsætning på 1,55 milliarder kroner.De knap 3,3 milliarder i samlet omsætning er 11 procent mere end sidste regnskabsår.Ifølge Henrik Clausen er det også B&O Play, der skal trække væksten fremover.- De kategorier, der flytter sig hurtigst, er on-the-go-kategorierne, som ligger i vores Play-del, siger han til Ritzau Finans.Og det er især kineserne, der i stigende grad køber B&O-produkterne. Kina har været vækstmotor det meste af året, og det venter Henrik Clausen også vil være tilfældet i indeværende år. Samtidig begynder resten af verden også at komme med. Kun i Europa halter det. - Der er ikke noget galt med brandet. Men vi har udfordringer med, hvordan vi opbygger distributionen fremadrettet i Europa, siger Henrik Clausen til Ritzau Finans.B&O har 284 butikker i Europa, 14 i Nordamerika, 31 i Kina og 81 i resten af verden. Den samlede omsætning sidste år var fordelt med omkring halvdelen i Europas 284 butikker, mens de resterende 126 butikker stod for den anden halvdel. B&O venter en vækst i omsætningen på mere end ti procent i regnskabsåret 2018/2019. /ritzau/

Hvad tænker du...?

Mere fra forsiden

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.