Leaf tager næste store skridt

Elbiler kører godt og er hurtige

Elbiler kører godt og er hurtige
Leaf i den nye 2018-version - med et ansigt, der lige så godt kunne have siddet på en Qashqai.
Elbiler kører godt og er hurtige
Nordisk premiere på den nye Nissan Leaf med kaffestop på en gård i det indre København.
Elbiler kører godt og er hurtige
Bag rattet er der udsigt til analogt speedometer, lille skærm og knapper til sæderne, som Nissan sikkert har fundet i en gammel rodekasse ovre hos Toyota.
Elbiler kører godt og er hurtige
Praktisk bil med fem døre og faktisk et ?ganske rummeligt bagagerum, selv om ?der også skal være plads til batterier.

Vi farer direkte om bord i tallene - hvor langt kan den køre på en opladning? Og hvor længe er den om at lade op? Præcis det er elbilens afgørende problemer. En elbil kan ikke køre ret langt på en opladning. Og en dobbelt-op på ulemper: Det tager nærmest evigheder at lade op (sådan føles det i hvert fald, hvis man sidder i bilen og venter.)

Den helt nye Nissan Leaf gør noget afgørende ved begge dele: Leaf 2018 kan køre 378 km på en opladning ifølge den nye og hidtil mest trovær- dige norm, WLTP. Og hvis der virkelig er power i opladeren, kan Leaf ’en lade op til 80 procent på mellem 40 og 60 minutter. Altså: tæt ved 400 km og 40 minutter på en god dag. Det er tallene. Om så det er nok til at gøre Nissan Leaf til en salgssucces også i Danmark, er spørgsmålet.

Det er jo helt op til køberne - er det langt og hurtigt nok, og er bilen billig nok?

Og til Folketinget - begunstiges elbilen nok? Til det sidste er svaret jo-nej, idet elbilen i Danmark ikke begunstiges noget videre. Til markant forskel fra f.eks. Norge, hvor fire hjul med en stikkontakt er det nye meget sort.

Langt længere end tidligere

Er 378 km på en opladning så tilstrækkeligt? Ja, det er i hvert fald langt mere end tidligere. Da Leaf lagde fra land som elbil-pioner i 2010, var der til lidt mindre end 150 km på en "tankfuld" strøm. Senere passerede Leaf 175 km - og nu er tallet altså 378 km.

Men hvordan kører en Nissan Leaf 2018? Det korte svar er godt, nej, direkte glimrende. Japanerne har strammet affjedringen op på den nye, og den kører derfor langt mere "europæisk" end de tidligere. Nej, direkte sporty er Leaf ikke; men passende fast som en Golf f.eks.

Kørestillingen er godkendt, omend rattet sørme ikke kan justeres i fire, men kun to retninger. Instrumenterne virker noget gammeldags; analogt speedometer og en lille skærm til diverse informationer.

Men på ingen måde gammeldags er bilens førerassistenter. Automatisk nødbremse, adaptiv fartkontrol (eller intelligent fartkontrol, som Nissan så rammende siger) og et system, der holder bilen inden for de hvide streger, der afgrænser vognbanen. Det hele fungerer tilfredsstillende.

To års gratis strøm

Alt i alt: Øger Nissan Leaf så mulighederne for, at der kommer afgørende flere elbiler på dansk asfalt? Hmm...

Nissan som fabrik har konstrueret og bygget en god bil. Det skal ikke diskuteres. Nissan-Danmark maser vitterligt med at gøre pakken bil og el spiselig; ikke mindst ved at tilbyde en pakke sammen med opladningsfirmaet e-on - det er blandt andet en ladestander og to års gratis strøm. Og så er der prisen tilbage: Fra 260.000 kr. Det rækker også til f.eks. en Golf med 1,4-motor.

Hvad tænker du...?

Mere fra forsiden

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.