Hamrende hurtig Megane

Hardcore GTI’er er en afgørende niche, som den nye Megane R.S. i den grad rammer

Hardcore GTI’er er en afgørende niche, som den nye Megane R.S. i den grad rammer
Bag rattet i den mest dedikerede GTI fra Renault: Til en bil af denne type er kørestilling og sæde slet og ret perfekt.
Hardcore GTI’er er en afgørende niche, som den nye Megane R.S. i den grad rammer
Vi kører også den nye R.S. på Formel 1-banen Jerez. Den nye franskmand er tæt på perfekt her.
Hardcore GTI’er er en afgørende niche, som den nye Megane R.S. i den grad rammer

Jerez: Den holder der, den nye Renault Megane med de to ekstra bogstaver, R.S. Ingen i hele verden vil tage fejl af en almindelig Megane og så denne her.

For R.S. er bredere, den er fladere, der er spoilere til overflod - og dertil store hjul, 19 tommer enorme. Plus fem døre i øvrigt.

Men det er det, kunderne vil ha’! konstaterer Renault, og ser ikke ud til at bekymre sig om, at biler af denne type har været 3-dørs siden den første af sin art, nemlig Volkswagens Golf GTI fra 1976.

Døren er smækket. Højre finger har ramt den store knap, hvor der lige så godt kunne stå "action." Inden jeg har trukket fingeren til mig, svarer udstødningen igen med en stille knurren. Den er der!

Ud fra hotellet hvorfra denne første test foregår. Op og ned ad bjergveje. Senere rundt og rundt på racerbanen Jerez. Lyder det bekendt? Sikkert, Spaniens Formel 1-Grand Prix har tidligere været kørt netop her.

Kan Megane R.S. så leve op til en verdenspræsentation bl. a. på en Formel 1-bane? Hør her og bedøm selv:

Acceleration: Med manuel gearkasse er det lige ved at være for let at starte med hjulspin. Med dobbeltkobling gør den selvfølgelig ikke den slags: Til gengæld gør launch-control bilen i stand til at ramme de 5,8 sek. når som helst.

Mellemaccelerationer: Sørg for at trække motoren helt ud i gearene, lad den bare smage på langt over 6000 omdrejninger.

Bjergsving som her i området: Kør bilen i det køreprogram, der hedder Neutral - her er der hele tiden godt med greb. Klik den så over i programmet Sport. I Sport tillader køreprogrammet ret så store udskridninger.

Og ja, vi oplevede nogle af de store. For store. Men det er prisværdigt, at bagenden lige skrider en kende ud, når køreren letter speederen. Så længe den kun gør det i programmet Sport - så ved køreren jo, at han eller hun spiller op.

Hvad tænker du...?

Mere fra forsiden

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.