Fordobling af SUV-salget

På kun to år er salget af høje biler gået fra en markedsandel på 12 pct. til 25 pct. i april, hvor Peugeots populære 208-model vendte tilbage til førstepladsen

På kun to år er salget af høje biler gået fra en markedsandel på 12 pct. til 25 pct. i april, hvor Peugeots populære 208-model vendte tilbage til førstepladsen
Citroën C3 kravler op ad listen og var i april den sjette mest solgte bilmodel.
På kun to år er salget af høje biler gået fra en markedsandel på 12 pct. til 25 pct. i april, hvor Peugeots populære 208-model vendte tilbage til førstepladsen
Kampagner kan godt sætte skub i salget af udgående modeller - eksempelvis Skoda Fabia.
På kun to år er salget af høje biler gået fra en markedsandel på 12 pct. til 25 pct. i april, hvor Peugeots populære 208-model vendte tilbage til førstepladsen
Peugeot 208 er tilbage i toppen og den franske minibil er den mest solgte model i april.
På kun to år er salget af høje biler gået fra en markedsandel på 12 pct. til 25 pct. i april, hvor Peugeots populære 208-model vendte tilbage til førstepladsen
VW har hele fire modeller i toppen. Her er Golf, som ligger nummer to på listen, den mest efterspurgte.

Selv om Nissans SUV-model Qashqai med flotte salgstal i årets første måneder - og sågar en top-20 førsteplads i marts - tabte pusten lidt i april, har den med et samlet salg på 566 ydet sit solide bidrag til SUV-klassens bemærkelsesværdige fremgang.

For to år siden udgjorde klassen - det såkaldte J-segment - 12 pct. af det danske nyvognssalg. I april var markedsandelen 25 pct., altså en fordobling på kun 24 måneder.

Det understreger i øvrigt blot det generelle billede af, at danskerne køber større biler end for to-tre år siden.

Andelen for mikrobiler - f. eks. VW Up og Toyota Aygo - er se seneste par år faldet fra 21 pct. til kun 11 pct. i april.

Det skal ses på baggrund af et samlet nyvognssalg i forrige måned på 18.713 stk. mod 17.610 i samme måned i fjor - en fremgang på seks pct.

Men tager man årets første fire måneder under et, er der i forhold til 2017 tale om et mindre fald på 2,5 pct.

Forventer fremgang

Gunni Mikkelsen, der er direktør for De Danske Bilimportører, forventer dog, at der kommer en mere stabil periode:

- April blev jo et pænt stykke højere end sidste års salg, hvilket vi selvfølgelig er glade for, men vi noterer os også et marginalt mindre salg i årets første fire måneder end sidste års tilsvarende periode. Modsat oplever vi fortsat en stor og sund interesse for anskaffelse af ny bil, og med afklaringen af overenskomstforhandlingerne, har vi en positiv forventning til de næste måneder, siger Gunni Mikkelsen.

Leasing-fald

Mens det traditionelle køb af bil stiger, er der et mindre fald i leasing, mest hvad angår privatleasing, men også erhvervsleasing. Ligesom andelen af udlejningsbiler er faldende.

Gunni Mikkelsen vurderer, at det er efterårets stramning på leasingområder, der nu har en effekt her. Han tror dog, at markedet nu vil gå støt frem, bl.a. på grund af den lave rente sammenholdt med efterårets sænkning af afgifterne.

VW-dominans

Kigger man på bilsalgets top-20 liste, springer det i øjnene, at den franske bestseller de seneste år, Peugeot 208, har generobret førstepladsen, som den i marts afgav til Nissan Qashqai.

Peugoet’en opnåede et salg i april på 756 eksemplarer, mens et Qashqai-salg på 439 biler gav en syvendeplads.

Det bemærkes også, at Volkswagen sælger rigtig mange biler i Danmark for tiden.

April-listen har ikke færre end fire VW-modeller i toppen, nemlig Golf på andenpladsen, Polo på tredjepladsen, Up på fjerdepladsen og Passat på femtepladsen.

Og ikke nok med det. Yderligere to VW-modeller er repræsenteret på top-20-listen, nemlig Touran, der er nummer 14 og Tiguan, som indtager 20. pladsen.

Bemærkelsesværdigt er det også, at kampagner tydeligvis kan sætte skub i salget af udgående modeller.

Det gælder således Ford Focus, Mercedes A-klasse og Skoda Fabia, der er henholdsvis nummer 17, 14 og 8.

Hvad tænker du...?

Mere fra forsiden

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.