Test: Hvilken trafikalarm er bedst?

Mobilsiden.dk har testet de to store trafikalarmer i Danmark, Saphe og ooono

Mobilsiden.dk har testet de to store trafikalarmer i Danmark, Saphe og ooono
Foto: Mobilsiden.dk
Mobilsiden.dk har testet de to store trafikalarmer i Danmark, Saphe og ooono
Foto: Mobilsiden.dk
Mobilsiden.dk har testet de to store trafikalarmer i Danmark, Saphe og ooono
Foto: Mobilsiden.dk

TEST: Politiets fotovogne har i 2017 ført til 554.724 udstedelser af bøder for at køre for hurtigt. Det viser tal fra Rigspolitiet, skriver Jyllands-Posten.

I alt gav de flere hundredtusinder bøder 750 millioner kroner til statskassen.

Jeg har den sidste måneds tid kørt med de to trafikalarmer Saphe og ooono side om side i min bil. Efter de to selvstændige anmeldelser af produkterne, som vi har brugt de seneste uger, er det en oplagt mulighed at følge op på, hvad der er fordele og ulemper ved de enkelte, og hvilken en skal man vælge.

Alarmerne i brug

Opsætningen af begge alarmer er super nem og ligetil. For begge alarmer skal man huske at tænde for bluetooth og give tilladelser til lokalitetstjenester, men ellers er der ingen forskel på, hvor nemt det er at komme i gang.

Foto: Mobilsiden.dk

ooono er her den nemmeste efterfølgende lige at komme i gang med, da der bare er en stor knap, som også fungerer som diode på forsiden, så der er ikke så meget tvivl om, hvad man skal.

Saphe’en har 2 knapper, så her skal man lige læse i manualen eller i app’en, hvad de 2 knapper er til.

Samtidig har Saphe en app, hvor du kan vælge forskellige indstillinger, som du eventuelt lige skal tage stilling til.

Begge trafikalarmer starter relativt hurtigt fra deres dvale, når bilen sættes i gang. Her er ooono dog generelt altid et par skridt bagefter Saphe i opstartshastighed, og et par gange har jeg skullet vente ret lang tid, før at ooono så også får forbindelse til selve app’en.

Og er trafikalarmen ikke forbundet til app’en, ja så kan den ikke få nogen GPS- eller trafikinformationer fra den bagvedliggende app.

Hos ooono er der ingen indstillinger i deres app - det er en ren trafikalarm, så alt er forudindstillet på forhånd.

Hos Saphe får du lidt flere muligheder med i pakken. Du kan vælge at få alarmer for ulykker, alarmer for bil i nødsporet og så selvfølgelig trafikalarmer.

Samtidig kan du også vælge, at du kun vil have bekræftede alarmer, og det lader til at være en rigtig god feature. Det vender vi tilbage til.

I testperioden har jeg valg at deaktivere alarmer om ulykker og biler i nødsporet, således at alarmerne er blevet testet udelukkende på deres evne til at spotte trafikalarmer.

For begges vedkommende skal man huske på, at en trafikalarm ikke er et redskab til at kunne køre stærkt. Det er en alarm, som kommer med forebyggende alarmer.

Hos begge alarmer kommer advarslen om en kontrol noget før selve kontrollen. Hos ooono kommer alarmen 30 sekunder før, og hos Saphe kan du vælge at få alarmen mellem 25-60 sekunder før.

Du skal derfor tænke på det som en stor cirkel omkring din bil i en radius svarende til ca. 30 sekunders kørsel i hver retning. Kører du på motorvejen, er det en radius på små 2 km.

Så der vil altså kunne komme alarmer fra sideveje, modsat retning osv.

Samtidig fungerer begge alarmer på brugerne forstået på den måde, at hvis brugerne, der kører forbi med en trafikalarm, ikke indrapporterer fartkontrollen, så får den næste bilist med en trafikalarm altså ingen advarsel. Så der skal være nogle til at registrere trafikkontrollerne.

Og her vender vi så tilbage til punktet med kun bekræftede alarmer fra tidligere.

Foto: Mobilsiden.dk

Hos Saphe har der i testperioden været en hitrate på næsten 100 procent på korrekte alarmer, hvor der derimod hos ooono har været en del alarmer, som ikke har været korrekte.

Det er næsten på daglig basis, at jeg fra ooono har oplevet alarmer, som ikke passer, hvor Saphe samtidig har været tavs.

Så det kunne tyde på, at Saphe’s større database og flere brugere lige nu betyder en del for den daglige drift.

Nu skal det så siges, at alle de fartkontroller, som jeg har kørt forbi - og det er en del i testperioden, da jeg bevidst har kørt efter dem - er jeg blevet advaret om af både Saphe og ooono.

Så i værste fald kan man sige, at ooono har fået mig til at køre endnu pænere hele tiden.

Konklusion

Det er jo altid meget med smag og behag, hvad den enkelte foretrækker.

Ooono har et lidt mere simpelt design, og du har ingen app, hvor du skal bekymre dig om dine indstillinger. Med Saphe har 2 knapper og lidt flere muligheder for indstillinger i selve app’en. Samtidig kan du også se i app’en, hvor den nærmeste trafikkontrol befinder sig.

Priserne for de 2 produkter er nærmest identisk. Vejledende pris for ooono er kr. 449,-, hvor den på Saphe er kr. 499,-.

Men jeg er slet ikke i tvivl om, hvilket af de 2 produkter jeg personligt foretrækker. Saphe er på nuværende tidspunkt en meget mere pålidelig trafikalarm end ooono. Og samtidig får du også mulighed for at se i app’en, hvor den nærmeste trafikkontrol er.

Som ekstra bonus kan du så også se, om der er større ulykker i app’en inden for nærområdet, så du eventuelt skal lægge din vej om.

Så i denne duel ender sejrherren med at blive Saphe Trafikalarm.

Hvad tænker du...?

Mere fra forsiden

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.