Salatbar, roastbeef eller fiskefilet? Her er danskernes favoritter på frokostbordet

Ny undersøgelse afslører, hvilke retter, der er vores foretrukne i frokostbuffeten på jobbet

Ny undersøgelse afslører, hvilke retter, der er vores foretrukne i frokostbuffeten på jobbet
Arkivfoto
HELE LANDET: Danskerne foretrækker klassikere på frokostbordet – i hvert fald når de er på job. Frokostbuffeten har for længst afløst madpakken på mange arbejdspladser i Danmark, og kombinationen af forskelligt pålæg, salater og en lun ret hver dag giver variation og valgmuligheder, der tilgodeser flest muligt.


- Som Danmarks største udbyder af leverede frokostordninger følger vi naturligvis frokostmarkedet intenst. Der er ingen tvivl om, at buffeten er kommet for at blive. Vi oplever, at der i højere grad end tidligere er et ønske om kvalitet frem for kvantitet. Folk ønsker en lidt smallere buffet, hvor kvaliteten er i højsædet modsat før i tiden, hvor det var vigtigst, at udvalget var så bredt som muligt. Der er et stort ønske om variation og fornyelse på buffeten. Det kan vi mærke idet vores kunder ret ofte skifter rundt mellem vores køkkener, siger Peter Dahm Frederiksen, der er direktør for Frokost.dk, storleverandør af frokostordninger til virksomheder.

Røget laks og boller i karry

Frokost.dks undersøgelse giver en sikker sejr til både nye og især gamle klassikere. Top tre i det kolde køkken udgøres af røget laks, roastbeef og fiskefilet.

Generelt klarer fisk sig rigtig flot i det kolde køkken, hvor fire ud fem retter stammer fra havet.

Når det kommer til de lune retter er opløbet tættere. Men det er to gamle klassikere fra mormorkøkkenet, der løber med de første pladser; Boller i karry og mørbradgryde. En nyklassiker som chili con carne løber med tredjepladsen, men vi kan også lide ny retter fra det asiatiske køkken, der er repræsenteret ved det thailandske og indiske køkken.

Det grønne er i fokus

Der er dog nogle forskelle mellem kønnene. Kvinderne er mest til røget laks og boller i karry, mens mændene foretrækker roastbeef og kylling tikka masala.

På salat - og dessertfronten er der ikke væsentlig forskel – både mænd og kvinder er generelt glade for den ugentlige dessert.

Kun 6 procent af mændene angiver, at de ikke spiser dessert, mens 5,8 procent af kvinderne holder sig fra kagen på buffeten.

I dag spiller salaten en vigtig rolle på den moderne frokostbuffet. 2/3 af stemmerne gik til de blandede salater, mens salatbaren fik 1/3 af stemmerne som favoritsalat. Til dessert skal den helst stå på den moderne chokoladekage ”brownie”, mens danske klassikere som rabarbercrumble og drømmekage også er favoritter ifølge Frokost.dks undersøgelse.

Top 5 Foretrukne pålæg

1. Røget laks 16,19 procent

2. Roastbeef 13,93 procent

3. Fiskefilet 9,63 procent

4. Fiskefrikadeller 9,43 procent

5. Tunsalat 7,38 procent

Foretrukne lune ret

1. Boller i karry 10,55 procent

2. Mørbradgryde 9,28 procent

3. Chili con carne 8,44 procent

4. Thai nudler med grønsager og kød 8,02 procent

5. Kylling tikka masala 7,59 procent

Foretrukne salat

1. Salatbar 33,19 procent

2. Grov salat med grove grøntsager eller rodfrygter 26,43 procent

3. Fyldig salat med pasta, kartofler, bulgur eller quinoa 15,01 procent

4. Salat med frugt som f.eks. melon eller bær 13,11 procent

5. Grøn salat 6,13 procent

Foretrukne dessert

1. Brownie 18,9 procent

2. Rabarbercrumble 15,71 procent

3. Drømmekage 12,1 procent

4. Chokolademousse 10,83 procent

5. Gulerodskage 6,79 procent

Hvad tænker du...?

Mere fra forsiden

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.