Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke

Dommerchef: VAR kommer kun i brug i hver tredje kamp

VAR kommer i gennemsnit kun i brug i hver tredje kamp i Superligaen, lover formand for dommerudvalg i DBU.

VAR kommer i gennemsnit kun i brug i hver tredje kamp i Superligaen, lover formand for dommerudvalg i DBU.
I lørdagens Premier League-kamp mellem Manchester City og Crystal Palace udtrykte mange fans utrilfredshed med brugen af videodommersystemet VAR.

KØBENHAVN: Når videodommersystemet VAR indføres i Superligaen i næste sæson, kommer det til at ske på en anden måde end i England.

VAR skal blande sig meget mindre i kampene i Danmark, end det er tilfældet i England.

Det lover Michael Johansen, formand for dommerudvalget i Dansk Boldspil-Union (DBU).

- Gennemsnitligt kommer VAR kun til at blande sig med et gennemsyn på banen i hver tredje kamp, og det fylder 25 sekunder per opgør, siger Michael Johansen til Politiken.

Han henviser til statistikkerne fra de lande, Danmark læner sig op ad. Det drejer sig om Tyskland, Spanien, Italien og Holland, hvor videoassistancen fungerer bedre end i England.

I denne uge bliver de danske dommere trænet i at bruge VAR, og på fredag har DBU og Divisionsforeningen inviteret pressen til møde om samme emne.

I Danmark vil man blandt andet gerne undgå, at VAR blander sig i de offsidesituationer, som nærmest er umulige at vurdere til trods for brugen af videobilleder.

- Når man som VAR-dommer bruger to minutter på at fedte med tv-billeder for at finde en mulig offside på tre millimeter, bliver det til grin. Det bliver latterligt, for der er for mange usikkerheder.

- Derfor træner vi de danske videodommere i, at de kun skal bryde ind, hvis der er en klar og åbenlys fejl. Og vi mener ikke, at en storetå for langt fremme er en åbenlys fejl, siger Johansen til Politiken.

/ritzau/

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.