Anmeldelse: Koenigsegg, der knuser alt

Koenigsegg Regera sætter nye standarder for alting med over 1.500 hk, mere end 2.000 Nm og en acceleration fra 0-400 km/t på under 20 sekunder, så selv en LaFerrari ser lidt tungnem ud i en direkte sammenligning.

Koenigsegg Regera sætter nye standarder for alting med over 1.500 hk, mere end 2.000 Nm og en acceleration fra 0-400 km/t på under 20 sekunder, så selv en LaFerrari ser lidt tungnem ud i en direkte sammenligning.
Foto: Bil Ekspressen
BILER: Den seneste generation af hyperbiler mønstrer alle hybridteknologi, uanset om det er McLaren, Ferrari eller Porsche — og den næste Bugatti, kommer også til at gå denne vej. Det vil sige alle de største, mest eksklusive og magfulde bilmærker, men nu ser de ale ud til at blive slået af lille svenske Koenigsegg.




Den seneste model fra Christian von Koenigsegg, har navnet Regera, og låner dermed en hel del fra lillebror Agera. Men hvor Agera klarer sig med en konventionel drivline, så er Regera en plug-in hybrid. Men ikke sådan som du kender det. For Christian von Koenigsegg hader almindelige hybridbiler, da han mener de er for tunge. Og ikke vanvittige nok. Så i Regera er der en V8 med to turboladere, der alene leverer 1.100 hk. Dertil kommer så 700 hk fra elmotorerne. Så når de arbejder sammen er der over 1.500 hk, samt afsindige 2.000 Nm — 1.250 Nm fra V8’eren samt 900 Nm fra elmotorerne.



Det betyder faktisk at den ikke kun kan køre som ren elbil, men i følge Christian von Koenigsegg er Regera den ”hurtigst accelererende og mest kraftfulde superbil i serieproduktion nogensinde”. Det lyder som en af den slags påstande, du hører så tit, men kig på så på de tekniske data. Koenigsegg Regera vil accelerere fra 0-400 km/t på under 20 sekunder. Jo, under 20 sekunder. Fra 0-400 km/t… 0-100 km/t er klaret på 2,5 sekunder og 150-250 km/t på bare 3,2 sekunder. Hvordan gør Regera det? Det er nemt. Den har ingen gearkasse.



Jo, det er rigtig nok. Elmotorerne har afløst gearkassen. Koenigsegg kalder opfindelsen for KDD — en forkortelse af Koenigsegg Direct Drive. Systemet består af tre elmotorer fra specialisten YASA, en ved hvert baghjul og en sidste ved motorens krumtap. Så elmotorerne driver med andre ord baghjulene og hjælper V8’eren, når der er brug for det. Det er muligt at lade batrerierne op med motoren alene, eller ved som en elbil, ved at sætte en ledning i bagenden på den, og lade strøm på batterierne fra Rimac. Det er dem, der laver batterier til rumskibe og den slags. Ved at spare gearkassen væk, er detr også sparet meget vægt — faktisk vejer Regera kun lige over 100 kg mere end Agera, og har en tørvægt på blot 1.420 kg. Det giver et vægt/effekt-forhold på 0,71 kg/hk — bedre end selv Koenigseggs egen One:1 med 1,0 kg/hk.



Alf fra dørene til frontklap og hækvingen, betjenes elektrisk, den har også særlige LED-køresys og en udstødning i titanium, skabt af Akrapovic. Og produktionen er naturligvis begrænset, for der vil kun blive fremstillet 80 eksemplarer. Det er nu faktisk en hel del, for Koenigsegg har til dato blot fremstillet 115 biler. Med den nye Agera RS, som præsenteres samtidig, er det første gang at Koenigsegg har produceret to biler på samme tid. Og prisen? Den bliver dyr, afsindig dyr, men så kan den også få selv en Bugatti til at blegne!



/Bil Ekspressen/

Hvad tænker du...?

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.