Sådan sikrer du dig en god nats søvn

Sådan sikrer du dig en god nats søvn

Sponsoreret indhold

God søvn er altafgørende for vores trivsel, velvære og humør. Men desværre er der faktisk en stor andel af den danske befolkning, som ikke sover synderligt godt om natten, og får man ikke en god nats søvn, kan det have afgørende konsekvenser for din hverdag. Hvis du stadig ligger på den gamle slå-ud madras, som du tog med dig fra dit barndomshjem, da du første gang flyttede, er det måske en ide at overveje, om det er på tide at investere i en seng, som øger kvaliteten af din søvn og dermed også kvaliteten af dit liv.

Kvalitetssikkert underlag

Sengen, som du ligger i hver nat, har en enorm stor betydning for din søvn, rutiner og daglige rytmer. En seng er derfor absolut ikke noget, du bør gå på kompromis med, hverken ift. kvalitet eller økonomi. Rigtig mange af os har svært ved at falde i søvn om aftenen og det kan der være flere årsager til.

Søvnløshed kan afstedkomme af smerte og ubehag i krop og ryg, men sådanne smerter kan f.eks. lindes ved benyttelse af vibrationsmadrasser. En vibrationsmadras er specialdesignet til at lindre smerter, og forbedre din søvnkvalitet. Dette gøres gennem lavfrekvente vibrationer, som virker afslappende på nervesystemet.

Vibrationsmadrassen bør du ikke nødvendigvis ligge på gennem hele natten, men kan også benyttes ved et lindrede hvil i løbet af dagen.  Vibrationsmadras ville både kunne lindre specifikke steder af din krop, hvor du mærker smerte, men også være med til at give dig ro.

Gode råd til bedre søvn

Der kan som sagt være flere årsager til, at vi ikke sover godt om natten, heriblandt smerter og uro i kroppen. Men typisk ligger de fleste dog søvnløse pga. af diverse underholdende videoer og billeder, som optager vores opmærksomhed gennem telefonen. Når man ligger og stirrer ind i en skærm, og vel og mærket er fuldt optaget af det, man ser eller læser, har man langt sværere ved at fornemme, hvornår man virkelig er klar til at sove, og derfor bør du lægge telefonen fra dig, inden du skal sove.

Derudover har det blå lys, som udledes fra telefonens skærm en negativ påvirkning på blandt andet syn og koncentrationsevne. Skal du absolut ligge med din telefon, inden du skal sove, bør du derfor skrue helt ned for skærmens lys og derudover indstille telefonen til Blue Light-funktionen.

I den forbindelse er såkaldte Blue Light skærmbriller også begyndt at blive mere og mere populære, hvilket skyldes, at største delen af os bruger det meste af vores dagligdag på at kigge ind i en skærm, og derfor vil vi gerne forsøge at skåne vores syn så godt, som vi nu kan ved brug af disse briller.