Sådan afstresser danskerne

Sådan afstresser danskerne

Sponsoreret indhold

I løbet af de sidste år er stress desværre blevet almindeligt blandt danskerne, og nogle kalder det ligefrem for en folkesygdom. Derfor er der også kommet et større fokus på, hvordan vi stresser af og holder os mentalt sunde i hverdagen. Det kan du læse mere om her!

Der er næppe nogen, der har planlagt at blive stressede, og tilstanden kan virke som om, den slår ned som et lyn fra en klar himmel. Men der er faktisk nogle ting, man kan gøre for at forebygge stress og udbrændthed. Blandt danskerne findes der også en del gode bud på antistress-strategier.

Vi afprøver alternative metoder

I takt med det voksende problem med stress og mentale udfordringer, er vi blevet mere villige til at afsøge alternative metoder. Nogle benytter sig fx af CBD olie, som kan påvirke humør, oplevelsen af smerte, hukommelse, appetit med mere.

Ved at interagere med visse receptorer i nervesystemet kan CBD være med til at opretholde psykologiske processer. For nogle bidrager det til en bedre nattesøvn, mere overskud og mindre stress i hverdagen, og de fleste føler sig afslappede og lettede, når de har brugt olien.

Har man ikke lige hørt om CBD olien før, kan man godt blive lidt overrasket. Nogle forestiller sig, at man bliver høj af at bruge olien. Det gør man imidlertid ikke, for den indeholder som oftest mindre end 0,2% THC, som er dét, der giver den psykoaktive virkning.

Østen i Vesten

Meget i tråd med de alternative metoder er vi også blevet mere tilbøjelige til at inkludere aktiviteter fra andre kulturer. Yoga er efterhånden blevet allemandseje, og i rigtig mange husholdninger finder man minimum én yogamåtte.

Yoga er en effektiv måde at sætte tempoet ned på og komme i kontakt med kroppen. Nogle grene fokuserer i særlig grad på vejrtrækningen, andre på de fysiske positioner og helt andre på vejrtrækningen. I hverdagen bruger mange danskere yogaen til at afstresse, afslappe og afspænde.

Den gamle, indiske sømmåtte har også fået en plads i en del soveværelser landet over. Her går den oftest under betegnelserne “akupressur måtte” eller “pigmåtte”, og den består da heller ikke af søm, men af små plastspidser. De stimulerer muskler og væv og kan afhjælpe rygsmerter, hovedpine og stresstilstande.

Fra kognitiv til metakognitiv terapi

På den psykologiske front er der også nogle ting, der har ændret sig. Blandt andet er der kommet en ny terapiform på dagsordenen, som fungerer ganske effektivt mod blandt andet stress. Hvor danskerne før primært har benyttet sig af kognitiv terapi, afprøver flere og flere i dag den metakognitive metode.

Det er en terapiform, der fokuserer på, hvordan vi håndterer vores tanker og bekymringer. Målet er at træne danskerne i at bekymre sig mindre og reducerer overtænkningen – for det er nemlig nogle af disse ting, der kan gøre os stressede og ubekvemme i dagligdagen.