Annonce

Optimer din sundhed med 3 nemme steps

Vi lever efterhånden i en verden, hvor fysisk, psykisk og blot generel sundhed er i høj kurs. Det handler om at spise flest grøntsager, dyrke mest motion, gå til yoga flest gange i ugen og spise så lidt brød som muligt. Eller gør det?

Sundhed er mange ting, og sundhed behøver faktisk ikke at være så stort/hvidt, som mange gerne vil gøre det til.

Ofte medfører overdreven fysisk sundhed ikke nødvendigvis psykisk sundhed, og er det så i virkeligheden dét værd? Sundhed er nemt og enkelt, og det bør det også være.

Her får du derfor 3 bud på ting, du kan implementere i din dagligdag, som vil bidrage til din generelle sundhed.

Det mest basale først: Din mad

Et stort problem for mange er, at når de først går i gang med "projekt sund", så er det alt eller intet - hentydende til førnævnte sort/hvid-tilgang. Men i stedet for at veje grøntsagerne for at sikre, at du får 600 gram dagligt, så gør det blot til et mål at indtage flere grøntsager, end du gør nu.

På den måde undgår du risikoen for at komme ind i en mere usund tankegang omkring maden, hvor det pludselig handler om tal i stedet for velværen og smagen ved selve grøntsagerne. Desuden vil du opleve forbedret sundhed allerede ved blot at spise mere grønt - det behøver ikke nødvendigvis at være 600 gram for at virke!

En god måde at øge det daglige indtag af grønt på er at forsøge at spise grønt til 2 ud af 3 hovedmåltider. Du kan eksempelvis tilføje en god håndfuld tomater, gulerods-, og agurkestænger til din frokost, og til aftensmaden kan du dampe et blomkålshoved og servere med lidt smør.

Det behøver nemlig hverken at være råt eller smage skidt for at være sundt.

Dit andet basalbehov: Søvn

Uden mad og drikke duer helten ikke. Dette er helt korrekt, men uden søvn er der altså heller ikke megen energi i helten!

God søvn er essentielt for en velfungerede tilværelse, og vi har alle prøvet at være uoplagte og have ondt i hovedet efter en række dårlige nætter, så søvnmangel er bestemt noget, vi alle kan sætte os ind i.

At sove godt - og nok - medfører enormt mange sundhedsfremmende effekter. Søvn regulerer hormonerne i kroppen, hvilket betyder, at for lidt søvn kan øge risikoen for blandt andet stress, og det er også, når du sover, din krop og dens organer bliver reparereret fra dagens strabadser.

At prioritere søvnen er dog trods disse fakta ikke noget, særlig mange gør, og det er en skam, for mange ville opleve en forbedret hverdag ved blot at sove mere og bedre, netop fordi overskuddet vil blive større. Er det et sted, du har lyst til at sætte ind?

Så tænk over din soveværelsestemperatur, om der er mørkt nok, om du går i seng på nogenlunde samme tidspunkt hver aften og sidst men ikke mindst hvad du sover i.

For at få den mest optimale søvn er det nemlig vigtigt, at du har den bedste seng samt en god pude og dyne. Forsøg eventuelt at have fokus på søvnen i en måned, og se, hvilken forskel det gør for dig.

Den psykiske sundhed

Du kan som sagt spise nok så meget grønt og dyrke nok så meget motion, men er du ikke glad, så kan det næsten være lige meget.

Et problem er ofte, at sundhed (læs: overdreven fokus på alt det, vi burde gøre for at være supersunde) ikke gør noget godt for psyken.

At nægte sig selv kage, afmelde sig sociale arrangementer, fordi maden ikke er sund nok, eller træningen må droppes, er desværre noget, som ses oftere og oftere - især blandt unge. Men selvom denne adfærd er sund for kroppen fysisk, fordi den får træning og nærende mad, så glemmer folk ofte, at den psykiske sundhed halter. Og "desværre" er kroppen så klogt indrettet, at hvis vi ikke har det godt psykisk, så går det også ud over den fysiske sundhed. Hjerne og krop hænger nemlig uadskilleligt sammen!

Dermed ikke sagt, at du blot skal kaste dig over diverse kager og droppe al motion; alt med måde.

Det handler nemlig om vaneændringer, hvis du vil forbedre din sundhed, og en vane, mange af os ofte har, er at køre på autopilot. Med dette menes, at vi ikke tænker over, hvad vi foretager os - heller ikke når vi spiser. Det ene stykke kage bliver derfor hurtigt til fire, fordi vi glemmer at smage ordentligt på den, og motion bliver en sur pligt, fordi vi ikke tænker over, at det faktisk er vidunderligt og bør værdsættes, at vi i det hele taget har muligheden.

Er du ikke til den benhårde spinningstime, hvor sveden vælter ned af dig, så gå en lang tur i naturen i stedet. Som før nævnt er sundhed ikke sort/hvid, og derfor vil en gåtur være hundrede gange bedre, end hvis du blot blev siddende i sofaen, fordi spinning ikke er dig.

Tænk positivt

Et sidste ord du skal have med på vejen er: Husk positiviteten. Det handler nemlig om at flytte fokus fra, hvad du ikke fik gjort, til hvad du faktisk fik gjort.

Alene den tanke vil formentlig gøre, at den dårlige samvittighed bliver lidt mindre, og hvis du skal være helt ærlig, er livet så ikke for kort til dårlig samvittighed?

 
luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.