Disse guldfisk kan fastholde opmærksomheden i længere tid end dig

Du vil formentlig ikke huske ret meget af denne artikel, antyder ny undersøgelse.

Her er den så: En guldfisk. Foto: Scanpix (arkiv).

Du vil formentlig ikke huske ret meget af denne artikel, antyder ny undersøgelse.

WAUW: Hvis du blot skimmer denne korte artikel, så er du som de fleste.

Nyt teknologi som smartphones har nemlig gjort, at din opmærksomhed ligger på et meget lille sted. Som regel strækker din opmærksomhed sig til blot 8 sekunder, hvis man skal tro en canadisk undersøgelse foretaget af it-firmaet Microsoft. Det er blot et enkelt sekund kortere end opmærksomheden hos en guldfisk.



For at nå frem til resultatet havde forskerne bedt 2000 mennesker om at spille et computerspil for herefter at observere dem. Derudover blev hjerneaktiviteten blandt 112 af deltagerne målt, mens de interagerede med forskellige medier og såkaldte digitale enheder.



Med til historien hører, at undersøgelsen er finansieret af Microsoft. Og mon ikke firmaet har set på sagen for at få lidt omtale. Forskerne bag konkluderer dog alligevel, at vores smartphones og anden ny teknologi generelt påvirker vores evne til at fastholde opmærksomheden. Og det er især unge, der foran alle de små og store skærme kæmper med evnen til at fastholde fokus. Og så ved du det. Hvis altså du stadig kan huske, hvad du lige har læst.



 
luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.