Rejseselskab vildleder danskerne

Selskabet overtræder ifølge Forbrugerrådet Tænk lovgivningen i markedsføring.

Arkivfoto

Selskabet overtræder ifølge Forbrugerrådet Tænk lovgivningen i markedsføring.

INDLAND: Otte dages gratis rejse sydpå. Det lyder næsten for godt til at være sandt, og det er det faktisk også. Det skriver DAGBLADET Ringsted.



Et ukendt antal danske seniorer har i starten af januar modtaget et brev med en personlig invitation fra det norske rejseselskab Kenba Travel. De inviterer til såkaldte ”markedsundersøgelser” i Roskilde, Taastrup og København, og til gengæld får man en ”gratis” otte dages rejse sydpå for to personer.



- Det er for godt til at være sandt. Det kan ikke lade sig gøre, fortæller Mogens Flyvholm fra Holbæk om sin reaktion, da han åbnede og læste brevet.



At kalde det ”gratis” er også en usandhed. Man skal nemlig betale en lufthavnsafgift på 590 kroner per person, og dermed overtræder Kenba Travel lovgivningen i sin markedsføring. Det fortæller Tina Dhanda Kalsi, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk.



- Der er ingen tvivl om, at det er vildledende markedsføring at kalde det en gratis rejse, når den ikke er helt gratis. Det er i strid med markedsføringslovgivningens regler, siger Tina Dhanda Kalsi, der har set et af de udsendte breve.

Kenba: Ikke vildledende



Stefan Marx, talsperson for Kenba Travel, fastholder i en mail til avisen, at det er et godt tilbud, der ikke er vildledende.



- Kunden får rejsen af os som tak for, at de hjælper os med en markedsundersøgelse og dækker kun eksterne gebyrer. Hver gang vi nævner ”gratis”, siger vi også tydeligt, at man betaler 590 kroner i lufthavnsafgifter. Rejsen er en flot temarejse på otte dage med meget indhold, flyrejse, overnatninger på fire- og femstjernede hoteller - så her kan vi ikke se, at vi vildleder nogen, skriver Stefan Marx.



Det er ikke første gang, at den norske virksomhed sender breve til danskere. Det gjorde de nemlig også i august 2015. I hjemlandet Norge har Kenba Travel desuden gennemført flere

”markedsundersøgelser”, hvilket har medført utilfredse kunder.
 
luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.