Smør kan gøre dig vred og fjendtlig

Hvis du spiser det rigtige fedt, kan det faktisk påvirke dit humør, viser undersøgelse

Arkivfoto: Carsten Lauridsen

Hvis du spiser det rigtige fedt, kan det faktisk påvirke dit humør, viser undersøgelse

DANMARK: At du undgår at spise mættet fedt såsom smør og kokosfedt og i stedet holder dig til enkeltumættet fedt som olivenolie og rapsolie, er ikke kun godt for din sundhed. Det spiller faktisk også en rolle i forhold til dit humør.

Ernæringseksperten Per Brændgaards henviser til en amerikansk undersøgelse, hvor testpersoner på skift spiste en kost med et højt indhold af mættet fedt i tre uger og en kost med et højt indhold af enkeltumættet fedt i tre uger. Forsøgspersonerne vidste ikke noget om, hvornår de spiste hvad, og dermed kunne forskerne afvise, at resultaterne skyldtes testpersonerne tanker om, at enkeltumættet fedt giver mere energi og er sundere.

Sådan kan du både nyde julen og holde den slanke linje

- Forsøgspersonerne havde ikke faet besked på, at de skulle motionere mere. Deres aktivitet blev blot målt ved hjalp af et apparat, der minder om en skridttæller. Deres spontane aktivitet steg med 12-15 %, da de spiste enkeltumættet fedt. Små stigninger i aktiviteten i hverdagen har stor betydning for risikoen for at dø, viser anden forskning, skriver Per Brændgaard.

Derfor kan du ikke bruge vægten, der kan måle din fedtprocent til noget

Fedtet afgør din vægt

Ernæringseksperten konkluderer dermed, at fedtet har en afgørende betydning for ens vægt på længere sigt, og at det faktisk også påvirker humøret.

- Humørmålinger viste, at deltagerne blev mindre vrede og fjendtlige, da de spiste det enkeltumættede fedt i stedet for det mættede fedt. Disse virkninger var ikke forbundet med den forøgede aktivitet, så de skyldtes fedtet i kosten, forklarer Per Brændgaard.

Andre forsøg har vist, at mættet fedt øger dannelsen af stoffet TNF-a i kroppen, hvilket er forbundet med følelser af vrede og fjendtlighed.

Du må gerne spise lige inden sengetid. Læs hvorfor på Femina.dk

Per Brændgaard guider dig her til, hvad du skal spise mere og mindre af:

Spis mindre af disse mættede fedtsyrer: Kokosfedt, palmekerneolie, smør, chokolade, oksefedt, svinefedt, hård stegemargarine, fløde og sødmælk.

Spis mere af disse enkeltumættede fedtsyrer: Olivenolie, rapsolie, jordnødder, pekannødder, sesamfrø, hasselnødder, cashewnødder, oliven og avocado.

 
luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.