M5 genfødes og styrker image

En af dem, der rager op blandt bilverdenens legender, er BMW M5. Nu er den nye model her og med endnu større effekt fra V8-motoren

En af dem, der rager op blandt bilverdenens legender, er BMW M5. Nu er den nye model her og med endnu større effekt fra V8-motoren
... og i dag, så mange år senere: 8-cylindret V-motor gemt væk under et smart kulfiber-skjold.
En af dem, der rager op blandt bilverdenens legender, er BMW M5. Nu er den nye model her og med endnu større effekt fra V8-motoren
Kun de to alarmerende ”M”-knapper på rattet advarer om, at her kan der ske meget, hvis speederen trykkes hårdt.
En af dem, der rager op blandt bilverdenens legender, er BMW M5. Nu er den nye model her og med endnu større effekt fra V8-motoren
Et par klik og den ellers firhjulstrukne BMW M5 forvandles til en baghjulstrækker - og 600 HK til at vrinske løs med.
En af dem, der rager op blandt bilverdenens legender, er BMW M5. Nu er den nye model her og med endnu større effekt fra V8-motoren
Der er udstødningsrør nok på den nye M5 fra BMW. De transporterer udstødning fra en 600 hk V8-motor.
En af dem, der rager op blandt bilverdenens legender, er BMW M5. Nu er den nye model her og med endnu større effekt fra V8-motoren
M5-eventyret startede tilbage i 1980’erne, hvor det var vildt, at motoren præsterede 280 hk.

"M5", man kommer jo næsten til at nynne, bare man ser de to, M og 5 sammen. Den første M5 er helt tilbage fra 1985: Pludseligt lå motoren fra centermotorsportsvognen M1 i en nydelig sedan. Og prisen, den var 1.000.000 kr.

13 år senere fik M5 så V8-motor, og i 2006 eksplodere det hele, netop da sendte M5 en chokbølge gennem en hel bilverden:10 cylindre omhyggeligt ordnet i et V. Og ikke bare V10, den havde 507 hestekræfter.

Det er ikke let at være den næste i den arvefølge. Men en 5-serie uden en M5? Utænkeligt. Så nu - efter nogen tøven virker det som om - har tyskerne så lanceret den seneste 5-serie i overudgaven med den berømte kode.

V8’er med to turboer

M5 2018 har mange hestekræfter. Ja, selvfølgelig har den det, faktisk 600 hk. Den overvældende effekt kommer fra mærkets 4,4-liters V8 med to turboer. Mere imponerende end 600 hk er antallet af "Nm’er" - alt i alt 750 Newtonmeter fra 1800 omdrejninger pr. minut. 1800, husk på, det altså ikke er ret meget mere end dobbelt tomgang.

Men at BMW M sprænger rammerne, hvad effekt og moment angår, overrasket næppe ret mange. For sådan har det jo altid været siden første M5 med 280 heste.

Men når det kommer til antallet af trækkende hjul, er der tænkt nyt. For BMW M5 2018 kommer med mærkets firhjulstræk i den særlige M-udgave: Tyskerne siger "det M-modificerede xDrive-firhjulstræk."

"M-modificeret," det betyder, at den nye M5 både er en firhjulstrækker og en baghjulstrækker på én og samme gang. Køreren kan vælge ved et tryk at ændre bilens køreprogram - fra firhjulstræk til baghjulstræk. Eller den anden vej.

Det betyder, at M5 har let ved som firhjulstrækker at overføre motoreffekten til asfalten, når der lægges fra land eller accelereres ud af sving. Selv på våd asfalt kan det ske i nogenlunde ro og orden, idet den får hjælp fra bilens ESC-system.

Starter som firhjulstrækker

Men hvis føreren så får lyst til at spille op (eller spille smart) kan han eller hun klikke et par gange, og så er M5 så en baghjulstrækker - det sker i denne rækkefølge, fordi M5 altid er en firhjulstrækker, når motoren startes.

Meget har vi set, men dén havde vi ikke lige set komme! Og det havde de sikkert heller ikke hos Mercedes. Så nu er der nogle udviklere på overarbejde i Stuttgart.

Hvad tænker du...?

Mere fra forsiden

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.