Luksus-pickup til chefen

Mercedes X-klasse i Danmark - den første premium brand pickup i sin klasse

Mercedes X-klasse i Danmark - den første premium brand pickup i sin klasse
Den første premium-pickup i segmentet fra Mercedes er møntet på aktive erhvervsfolk med penge på lommen til luksus.
Mercedes X-klasse i Danmark - den første premium brand pickup i sin klasse
Kabinen har træ og aluminium og adskiller sig med rigtig ”Mercer-feeling” fra fætrene fra Nissan og Renault.
Mercedes X-klasse i Danmark - den første premium brand pickup i sin klasse
Med 3,5 tons på krogen er der lagt op til en buldrebasse fra Mercedes på mark og vej.
Mercedes X-klasse i Danmark - den første premium brand pickup i sin klasse
Sikkerhedsudstyret inkluderer blandt andet syv airbags, AEB nødbremsestystem, linjevogter og visning af færdselstavler. 360 grader-kamera findes som tilvalg. Adaptivt fartpilot fås beklageligvis ikke.

STOCKHOLM: For første gang nogensinde lancerer Mercedes-Benz en pickup, der samtidig er den første premium model i sin klasse med et tons nyttelast.

X-klasse, som den hedder, er bygget i samarbejde med Nissan, og den produceres på Nissans fabrik i Spanien. Bilen er dermed søstermodel til Nissan Navara og Renault Alaskan. Sidstnævnte sælges dog ikke i Danmark.

Dansk premiere er sat til 15. januar næste år. Prisen begynder ved 313.303 kr. inklusiv moms for basis "Pure" modellen med tohjulstræk og 17 tommer stålfælge.

Ved præsentationen i Sverige prøvede vi kun "Power" modellen med 190 hk, som svenskerne satser på - naturligvis med bagsæder. I Danmark vil de fleste modeller være på gule plader.

Den direkte konkurrent til den nye X-klasse er Volkswagen Amarok, som også begynder med 163 hk - og også denfås fra næste sommer med en 258 hk V6 motor.

Nøglen er fra Nissan

Mercedes satser meget på kunder, der har kørt SUV, men som vil prøve en ny livsstils-bil med al tænkelig luksus og ekstraordinære terrænegenskaber.

Herhjemme er målgruppen selvstændige firmaejere og håndværkere, der ønsker en særlig chefbil. Mercedes regner bl. a. med kunder, der vil bruge bilen i forbindelse med jagt, fiskeri eller hestesport.

Der er gjort meget ud af at gøre den til en Mercedes, selv om nogle mener, at nøglen skulle være en ægte Mercedes-nøgle i stedet for en, der minder om Nissans.

Men instrumentbordet er helt anderledes og luksuspræget, og der er også gjort meget ud af fronten, så man ikke er i tvivl om, at her kommer en ægte "Mercer."

Også designet af bagpartiet er ændret. Bilen er 50 mm bredere end Navara - og modsat den er der plads til en europalle på ladet.

Kabinen er i det hele meget anderledes end dens fætre fra Nissan og Renault - bl.a. andet sæder og betræk samt valget af træ og aluminium på instrumentbræt og dørsider.

Der er dog forsvundet noget af aflæggepladsen på grund af det store instrumentbræt.

Komforten er lidt bedre end i Navara og Alaskan. Mercedes-følelsen gennemsyrer alt fra materialevalg til infotainmentsystem og innovative sikkerhedsfunktioner, som også finder vej til X-Klassen.

Kabinen har træ og aluminium og adskiller sig med rigtig ”Mercer-feeling” fra fætrene fra Nissan og Renault.

V6 motor til sommer

X-klasse har arvet 2,3 liters motorerne på 160 og 190 hk fra Nissan. Mercedes kalder dem X220d og X250d. Til sommer kommer en topudgave med V6 motor på 258 hk og 500 Nm, som kendes fra bl.a. Mercedes-Benz GLC. Den leveres sammen med Mercedes-Benz 4MATIC-systemet, der sikrer permanent træk på alle hjul.

Mercedes-ingeniørerne har strammet affjedringen lidt op i forhold til Nissan Navara, og bilen har mindre frihøjde. Højere frihøjde, som hos Navara, kan dog fås. Sporvidden er øget fra 1570- til 1625 millimeter på bagakslen og til 1632 mm på forakslen.

Vadedybden er på 600 mm med normal frihøjde. Bilen klarer en stigning på 45 grader.

Brændstoføkonomisk præsterede den testede 190 hk udgave 11,8 km/l med automatgear.

Drivlinen er udstyret med elektroniske differentialespær, og X-Klassen får en lasteevne på 1,1 tons, mens den maksimale trailervægt er 3500 kg. Spærredifferentiale samt firhjulstræk med reduktionsgear findes som tilvalg.

X-klasse priser og udstyr
- Prisen for Mercedes X-klasse begynder ved 313.303 kr. inklusive moms for basis ”Pure” modellen med tohjulstræk.
- Den dyrere ”Progressive” model med firhjulstræk og 190 hk begynder ved 384.243 kr. inklusive moms. Her fås bl.a. karosserifarvede kofangere, regnsensor, alu- træ-og pianolak detaljer, 17 tommer alufælge, lædersæder og fastgørelses-skinner i ladet samt el-justerbare sidespejle. 7-trins automatgear koster ca. 15.000 kr.
- Topfart 176 km/t. Acceleration til 100 km/t er 11,8 sekunder. Gennemsnitsforbrug opgives til 13 km/l.
- Dyreste version hedder ”Power” – den koster med firhjulstræk og automatgear 436.684 kr. og har krom detaljer i fronten, LED lygter, 18 tommer alufælge, el-indstillelige lædersæder, vipbare sidespejle og klimaanlæg. Med stylepakke får man 19 tommer alufælge.
- Totalvægten er 3,2 tons. Derfor beregnes priser efter stykafgift på 56.800 kroner.

Hvad tænker du...?

Mere fra forsiden

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.