Kinesere shopper milliardamok på årets største udsalgsdag

På Singles’ Day ventes kinesiske forbrugere at slå rekorden på 113 milliarder kroner på e-platformen Alibaba.

På Singles’ Day ventes kinesiske forbrugere at slå rekorden på 113 milliarder kroner på e-platformen Alibaba.
Foto: Scanpix/Ng Han Guan

Salget på den kinesiske online-handelsplatform Alibaba har på Kinas største shoppingdag, Singles’ Day, nået svimlende 16 milliarder dollar lørdag morgen lokal tid. Det svarer til godt 102 milliarder kroner.

Kun to minutter efter udsalget begyndte ved midnat mellem fredag og lørdag, meldte Alibaba om salg for én milliard dollar. Og efter en time ramte salget ti milliarder dollar.

Dermed er salget allerede godt på vej til at overstige sidste års omsætningsrekord for en enkelt dag på Alibaba på 17,7 milliarder dollar eller godt 113 milliarder kroner.

Større end Cyber Monday og Black Friday

Oprindeligt tænkt som et festligt indslag for Kinas singler er Singles’ Day blevet et 24 timer langt udstyrsstykke, der overstiger det samlede salg under Black Friday og Cyber Monday i USA.

Til sammenligning brugte amerikanerne sidste år på Cyber Monday, der er USA’s største dag for indkøb online, knap fire milliarder dollar eller godt 27 milliarder kroner ifølge analysefirmaet comScore.

Singles’ Day fungerer desuden som et barometer for købelysten hos Kinas forbrugere.

Til lyden af fanfarer og under overværelse af kendisser såsom Nicole Kidman og Pharrell Williams sparkede Alibaba sent fredag aften udsalget i gang med et show, der var sat op til lejligheden.

- Dette er en stor begivenhed for Kina og for den kinesiske økonomi, siger Joseph Tsai, Alibabas medstifter.

- På Singles’ Day er shopping en sport. Det er underholdning, tilføjer han.

Joseph Tsai fortæller videre, at stigende disponible indkomster blandt Kinas over 300 millioner forbrugere i middelklassen er med til at drive virksomhedens onlinesalg.

- Denne stærke gruppe er drivkraft for forbruget i Kina, siger han.

Købere lokkes på Singles’ Day ind på Alibabas platforme af store rabatter og slagtilbud.

Det sker på samme måde som den amerikanske tilbudsdag Black Friday, der også er ved at bide sig fast i den danske detailhandel som en tilbagevendende begivenhed.

/ritzau/Reuters

Hvad tænker du...?

Mere fra forsiden

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.