Hver tredje kvinde tjekkes ikke for livmoderhalskræft

Tag jer tid til at blive undersøgt for livmoderhalskræft, kvinder. Sådan lyder budskabet i ny kampagne.

Foto må kun bringes i forbindelse med omtalen af Region Midjyllands kampagne "Tag dig tid". Free/Helle Brandstrup Larsen

Tag jer tid til at blive undersøgt for livmoderhalskræft, kvinder. Sådan lyder budskabet i ny kampagne.

København. Alt for mange kvinder i Danmark bliver ikke undersøgt for livmoderhalskræft. Det skal der nu ændres på med kampagnen "Tag dig tid", som kører i Region Midtjylland de kommende måneder.

Det skriver Region Midtjylland i en pressemeddelelse. Sammen med Regionshospitalet Randers står de bag kampagnen.

Når invitationen til en screening for livmoderhalskræft dumper ind ad brevsprækken, vælger hver tredje kvinde ikke at tage imod tilbuddet.

Årsagen er ofte, at kvinderne glemmer at bestille tid til undersøgelsen. Og det kan være en risikabel forglemmelse.

Ved screeningen bliver kvinderne nemlig undersøgt for celleforandringer, og det kan forebygge, at kræft i livmoderhalsen udvikler sig. Særligt de yngre kvinder tager ikke imod tilbuddet.

Berit Andersen, der er overlæge ved Regionshospitalet Randers, håber, at kampagnen kan få kvinderne til at indse, hvor vigtig undersøgelsen kan være for deres sundhed.

- Kvinder, der deltager i screening, nedsætter deres risiko for at få livmoderhalskræft betydeligt. Det er lige vigtigt for kvinder uanset alder at blive undersøgt, siger hun.

Kvinder, som er blevet vaccineret, kan stadig få hpv-virus. Vaccinen beskytter kun mod to typer af hpv, men der findes flere typer, som kan give infektionen, siger Berit Andersen.

- Kvinderne er beskyttet mod cirka 70 procent af de infektioner, som giver livmoderhalskræft. Der er altså stadig 30 procent, som de ikke er beskyttet imod. Og dem kan man kun finde, hvis kvinderne kommer til screening.

Særligt rettet mod yngre kvinder

Hos Kræftens Bekæmpelse byder man glædeligt kampagnen velkommen. Vi mangler viden om, hvor vigtigt det er at blive tjekket, siger Ulla Axelsen, der er overlæge i forebyggelse og oplysning ved Kræftens Bekæmpelse.

- Man kan ikke selv mærke, at man har celleforandringer. Ved undersøgelsen kan man finde celleforandringerne og få dem behandlet, så de ikke udvikler sig til kræft, siger hun.

Kampagnen retter sig særligt mod at få de yngre kvinder til at blive tjekket for celleforandringer. Og det er godt, siger Ulla Axelsen, for de unge kvinder skal vænne sig til at gå til undersøgelse.

- Unge kvinder skal lige lære det at kende. Når man forstår betydningen af sygdommen, så tror jeg, at alle vil tage den alvorligt og ønsker at undgå denne her meget alvorlige sygdom, siger hun.

Kvinder får tilbudt en undersøgelse, når de fylder 23 år. Derefter indkaldes de til tjek hvert tredje år.

/ritzau/livmoder

 

Mere fra forsiden

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.