Ford forfiner høj minibil

Den høje Ecosport kommer nu endelig til Danmark efter et omfattende facelift. Vi kigger på modellen, der vises på IAA-messen i Frankfurt

Den høje Ecosport kommer nu endelig til Danmark efter et omfattende facelift. Vi kigger på modellen, der vises på IAA-messen i Frankfurt
Ford Ecosport er på samme tid forfriskende og rustik. Den kommer både med to- og firhjulstræk. Foto: Jens Overgaard
Den høje Ecosport kommer nu endelig til Danmark efter et omfattende facelift. Vi kigger på modellen, der vises på IAA-messen i Frankfurt
Den sidehængslede bagklap på Ecosport praktisk, men giver også begrænsninger, hvis pladsen er liden. Foto: Jens Overgaard
Den høje Ecosport kommer nu endelig til Danmark efter et omfattende facelift. Vi kigger på modellen, der vises på IAA-messen i Frankfurt
Interiøret har fået en opgradering med fritstående skærm og mulighed for musik fra B&O Play, men der virker noget dystert. Foto: Ford

FRANKFURT: Mens bølgen af høje biler boomer, har Ford hidtil manglet et moderne bud i de mindre klasser.

Stærkeste kort har været den noget rustikke Ecosport, der indtil videre har kørt ud om Danmark. Men med et facelift er den blevet mere civiliseret og kommer nu på programmet hos den danske importør, som lancerer den i starten af 2018.

Nordjyske Biler tager et nærmere kig på den faceliftede model, der for tiden har premiere på den store IAA-bil-udstilling i Frankfurt.

Ecosport, der egentlig er udviklet som terræn-duelig bil til bl.a. Sydamerika og Indien, har fået en opgraderet front samt mere civiliseret interiør og omfattende udstyr.

Det er en bil, hvor der er lagt vægt på det praktiske, og som befinder sig i samme klasse som Peugeot 2008 og Renault Captur.

Ecosport fås - i modsætning til de to nævnte franske biler - både med for- og firhjulstræk, og virker da også noget højbenet og rustik her på udstillingen, hvor det ene sprudlende design efter det andet slår igennem i klassen.

Praktisk og rummelig

Indendørs opleves Ecosport dog både praktisk og rummelig. Den store sidehængslede bagklap, der også kendes fra Toyota RAV4, er nem at have med at gøre, hvis der skal en stor kasse om bord.

Kabinen forekommer noget mørk og dyster, selv om Ford bl.a. har opgraderet med en fritstående skærm og mulighed for fabrikkens nyeste infotainment system med automatisk nødopkald, Sync 3, med skærme i op til otte tommer og endda musik fra B&O Play, der kan styres fra en fritstående skærm.

Bygges i Rumænien

Ecosport har ikke nødbremse som standard men vil kunne leveres med. I øvrigt spiller dåbsattesten fra 2011 ind på modellen, der har en undervogn, som et stykke hen ad vejen bygger på den udgåede Fiesta-generation.

Bilen, der produceres på Fords fabrik i Craiova Rumænien, byder på et behersket motorprogram bestående af tre motorer: 1,5 diesel med 95 hk/22,7 km/l, 1, 5 benzin med 112 hk/15,9 km/l og 1,0 benzin med 125 hk/18,5 km/l.

Endnu ingen danske priser

Ford har endnu ikke danske priser klar på Ecosport, der er fire meter lang og har et 335 liter stort bagagerum.

Den hidtidige udgave af bilen blev introduceret i Europa i 2014 og har været en succes for Ford, der har solgt 150.000 eksemplarer af den. I fjor gik salget frem med ikke mindre end 40 pt.

Hvad tænker du...?

Mere fra forsiden

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.