Forbrugerråd kritiserer Apple for dankortdiskrimination

Betalingsløsningen Apple Pay fungerer ikke med dankort, hvilket betyder højere gebyrer.

Betalingsløsningen Apple Pay fungerer ikke med dankort, hvilket betyder højere gebyrer.
All Rights Reserved: Apple Watch

Forbrugerrådet Tænk har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tage et kritisk blik på Apples betalingstjeneste Apple Pay, der blevet lanceret i Danmark i slutningen af oktober.

Det skyldes, at tjenesten ikke tillader brugerne at bruge dankortdelen af deres Visa-dankort til at betale med.

Visa-delen aktiveres automatisk, hvilket betyder, at tjenesten vælger den dyreste betalingsløsning af de to muligheder.

- Hvis Apple Pay opnår stor udbredelse i Danmark, og betalinger derfor i stor stil rykker fra dankortdelen til Visa-delen af Visa-dankortet, kan det medføre en årlig ekstraregning til detailhandlen på over hundrede millioner kroner om året.

- Det er skidt for forbrugerne, da vi forventer, at de fleste penge vil blive hentet ved at skrue op for varepriserne, siger Anja Philip.

Udelukker konkurrence med andre betalingstjenester

Ifølge Tænk er det op til 10 gange så dyrt at tage imod en Visa-betaling som en dankortbetaling.

Forbrugerrådet Tænk har også anmeldt Apple for at låse den såkaldte NFC-chip i Iphone-telefonerne til Apples egne betalingsapplikationer.

Det betyder, at brugeren af telefonen ikke kan bruge chippen til konkurrerende betalingstjenester som for eksempel MobilePay, som tvinges til at benytte den mere ustabile Bluetooth i stedet.

Og da Bluetooth ikke er lige så udbredt i betalingsterminalerne som NFC, vil man nogle gange blive tvunget til at bruge Apple Pay frem for MobilePay eller det elektroniske dankort.

Hos konkurrenten Samsung har man valgt at låse NFC-chippen op på sine telefoner, så alle betalingstjenester kan benytte den.

Jyske Bank og Nordea er indtil videre de eneste banker, der har tilsluttet sig Apple Pay.

Begge steder er meldingen, at et femcifret antal kunder er tilmeldt ordningen.

Nordea har tidligere meldt ud, at det er den digitale løsning, hvor antallet af tilmeldte brugere blandt bankens kunder er vokset hurtigst.

/ritzau/

Hvad tænker du...?

Mere fra forsiden

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.