Din tarm kan gøre dig tyk, syg og sur

Kosten har stor betydning for tarmens velbefindende og derigennem overvægt, sygdom og humør.

Kosten har stor betydning for tarmens velbefindende og derigennem overvægt, sygdom og humør.
Sammensætningen af bakterier i din tarm har betydning for din vægt og dit helbred. For at få et bredt spektrum af forskellige bakterier er man nødt til at spise varieret. Foto: Scanpix/Nikolai Linares

DANMARK: Den dårlige nyhed er, at tarmen - og det, vi fylder den med - kan have ansvaret for overvægt, sygdom og dårligt humør.

Den gode nyhed er, at kost, der fodrer tarmens gavnlige bakterier og giver stor mangfoldighed, kan medføre en stabil vægt, et stærkt immunforsvar og godt humør.

- Det ser ud til, at en mangfoldig tarmflora er opskriften på lettere at kunne holde en normalvægt, undgå livsstilssygdomme og få et stærkere immunforsvar generelt. En stor del af løsningen til et sundt liv er gemt i tarmfloraen, fortæller autoriseret klinisk diætist Stine Junge Albrechtsen, som står bag bogen "Spis tarmen sund - og tab dig".

Der skal gerne være masser af de gode bakterier og en stor variation af bakterierne i tarmen - også kaldet vores mikrobiom. Og her støder vi på et problem, for mange af os har det med at spise et snævert udvalg af kød og grøntsager, fortæller Michael Mosley, som er læge og videnskabsjournalist på BBC.

Kloge tarme

Spis Tarmen i topform
Fiberrig kost. Kostfibre stimulerer mange af de bakterier, der er gode til at opretholde normalvægten og holde kroppen sund og rask. Har man irritabel tyktarm, er det dog ikke anbefalelsesværdigt at spise mere fiberrigt.
Masser af grønt og fuldkornsprodukter. Grove grøntsager, løgplanter og kålplanter har et højt fiberindhold.
Syrnede mælkeprodukter som A38, yoghurt, ymer, kvark og skyr.
Kilder: Michael Mosley, Stine Junge Albrechtsen

- Den forkerte sammensætning i dit mikrobiom kan rent faktisk gøre dig tyk, syg og påvirke humøret. Men man kan ændre sammensætningen og dermed forbedre en masse ting ved kroppen, siger Michael Mosley, som også er forfatter til "Sund mad til kloge tarme".

Han forklarer, at tarmfloraen kan få et boost med fermenterede fødevarer, syrnede mælkeprodukter, fiberrig kost - og frem for alt stor variation.

- At gå tilbage til fermenterede fødevarer, masser af grøntsager og mindre forarbejdede fødevarer er en moderne videnskabelig tilgang til noget, som vores bedsteforældre var bekendte med. Nu har vi en anden forståelse af de bagvedliggende mekanismer, siger Michael Mosley og tilføjer:

- Det handler ikke om afsavn, det handler om at tilføje ting til kosten. Man bør udvide sin horisont og prøve noget nyt. Hvis man aldrig har prøvet kefir, kan det være, at man ikke kan lide det, men udforsk det.

Aldrig for sent

Det er nemlig aldrig for sent at ændre på sit mikrobiom - altså tarmfloraen - men gør man det, er det en langtidsinvestering.

- Vi ved, at forholdet mellem bestemte bakterier er tæt forbundet med fedme og type 2-diabetes. Vi ved, at sammensætningen af bakterier i tarmen er forskellig fra tynde til tykke mennesker, fortæller Michael Mosley.

Der er stadig grænser for, hvad videnskaben ved om de enkelte fødevarers betydning for de forskellige bakterier.

Men fremtidsperspektiverne er, at man kan tage en prøve af den enkeltes tarmflora for at bestemme, hvilke fødevarer man bør spise flere af for at opnå en mere varieret og gavnlig sammensætning af bakterier.

/ritzau fokus/

Hvad tænker du...?

Mere fra forsiden

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.