Danskerne er flittige til at betale med mobilen

Danmark er det førende land i Norden, når det gælder brugen af smartphones som betalingsmiddel

Danmark er det førende land i Norden, når det gælder brugen af smartphones som betalingsmiddel
Foto: Colourbox

DANMARK: Danskerne har den nordiske førertrøje på, når det gælder om at bruge mobiltelefonen til at betale for varer eller overføre penge til vennerne.

Det viser en undersøgelse af de nordiske forbrugeres mobilvaner, som rådgivningsfirmaet Deloitte står bag.

Undersøgelsen viser, at hver tredje dansker har prøvet at bruge telefonen til betaling for varer i en fysisk butik. For Sverige, Norge og Finland er den tilsvarende procentdel 26, 10 og 6 procent.

Der er flere grunde til, at vi er førende, vurderer Frederik Behnk, director og afdelingsleder i Deloitte.

Det kontantløse samfund

- Vi har en høj andel af smartphonebrugere i Danmark. Samtidig har vi nogle pengeinstitutter, der har været flittige til at danne grundlag for, at vi kan lave mobile transaktioner nemt og enkelt. Og det er nok en af årsagerne til, at vi - lige nu i hvert fald - er foran de andre nordiske lande.

Han mener, at Danmark er godt på vej til at blive et af verdens første kontantløse samfund.

Det kommer ifølge afdelingslederen til at betyde store forandringer i detailhandelen.

- Mange butikker vil sandsynligvis blive indrettet med en mindre bemanding og mere selvbetjening fremover, siger Frederik Behnk.

Brugen af mobile betalinger kommer også til at få betydning for eksempelvis bekæmpelse af sort arbejde.

- Myndighedernes mulighed for at kunne afklare pengestrømmene bliver meget nemmere, og derfor vil mængden af sort arbejde sandsynligvis kunne reduceres, siger Frederik Behnk med henvisning til de elektroniske fodspor, som transaktionerne efterlader.

5000 personer mellem 18 og 75 år fra Danmark, Norge, Sverige og Finland har deltaget i undersøgelsen.

/ritzau/

Hvad tænker du...?

Mere fra forsiden

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.