Bilka vil have kunder til at købe ind på nettet

"Klik og hent" er konceptet for Dansk Supermarked, der er på vej ind i en dyst med Coop, Nemlig.com og andre netbutikker om onlinesalg af dagligvarer

Foto: Lars Pauli

"Klik og hent" er konceptet for Dansk Supermarked, der er på vej ind i en dyst med Coop, Nemlig.com og andre netbutikker om onlinesalg af dagligvarer

DANMARK: For et år siden var chefen i Dansk Supermarked, Per Bank, afvisende over for at lave nethandel med dagligvarer. Han så nemlig ikke økonomi i en model med at bringe varer ud til danskerne.

Nu er hans koncern alligevel på vej med et projekt, der skal erobre en del af onlinemarkedet for fødevarer, skriver Finans.Dansk Supermarked tester aktuelt et koncept under navnet "Bilka to Go".

I første omgang kan medarbejderne i koncernen bestille varer online og få timer efter hente dem i varehuset, hvor de er pakket. Modellen kendes internationalt som "click & collect" og bruges flittigt i også andre dele af detailhandlen.

Ud til alle kunder

Hvis testperioden forløber som planlagt, er det tanken at åbne for alle andre kunder senere i år.

Dansk Supermarked, der bl.a. ejer netbutikken Wupti.com og driver andre onlinebutikker, har ellers hidtil afvist at ville sælge fødevarer på nettet. Det fastslog koncernchef Per Bank også i fjor i forbindelse med, at hovedkonkurrenten Coop Danmark for et år siden lancerede egen storsatsning på netop onlinehandel med dagligvarer. Da sagde Per Bank til Finans:

- Vi følger udviklingen tæt, men indtil videre vurderer vi, at det ikke vil være muligt at tjene penge på nethandel med dagligvarer i Danmark. Med de nuværende forretningsmodeller er der ikke noget, som tyder på, at det vil ændre sig.

Omkostninger rammer pris

Om det nye projekt siger chefen for Dansk Supermarked Group nu, at det er helt bevidst, at der satses benhårdt på en model, hvor varerne ikke distribueres direkte ud til forbrugerne.

- Vi udnytter i stedet vores eksisterende kapacitet med de fysiske butikker og bygger eksempelvis ikke et nyt stort lager, som dermed forøger vores omkostninger. Vi fjerner i stedet de sidste og dyre omkostninger i nethandlen ved kun at fokusere på click og collect. Der skal arbejdes hårdt for at skabe økonomi i at kunne køre varer ud til forbrugerne, og det betyder omkostninger, som dermed må ramme priserne, forklarer Per Bank til Finans.

 

Mere fra forsiden

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.