Afgiv data og slip for køen i supermarkedet

Med kasseløse supermarkeder vil køen til kassen være fortid, men man skal være klar til at afgive data.

Med kasseløse supermarkeder vil køen til kassen være fortid, men man skal være klar til at afgive data.
Foto: Reuters/Jeffrey Dastin/Arkiv

Amerikanske Amazon har mandag lanceret sin første kasseløse dagligvarebutik, og lignende tiltag er på vej i Danmark.

Center for Fremtidsforskning vurderer, at kasseløse dagligvarebutikker bliver mere udbredt i fremtiden.

Mindre ventetid ved bytte af personlige oplysninger

- Kasseløse supermarkeder er en af de former for butikker, vi kommer til at se i fremtiden, men lige som med al anden digital registrering skal vi være villige til at afgive informationer om indkøbsvaner.

- Så det handler om, hvorvidt vi som kunder har tillid til at afgive de informationer, siger Marianne Levinsen, forskningschef hos Center for Fremtidsforskning.

Supermarkedskæden Coop har i flere år haft en prøveperiode i gang, hvor man skanner sine varer med sin mobiltelefon, når man tager dem.

Varerne lægger man så i sin indkøbspose og går hen til en særlig udgang, hvor man betaler med sit kort.

Projektet er dog sat på pause på nuværende tidspunkt, men Jens Juul Nielsen, informationschef i Coop, siger, at han forventer, at Coop vil brede betalingsformen ud i "hundredvis af butikker i det kommende år".

- Det er det, vi kommer til at se i større målestok Danmark, og når teknologien så er til det, kan butikker som Amazon Go også komme på tale her i landet, siger Jens Juul Nielsen.

/ritzau/

Hvad tænker du...?

Mere fra forsiden

luk
Betingelser for
Jubii nyhedsbrev

Med Jubiis daglige nyhedsbrev kan du se frem til, pr. mail, sms, sociale medier og mobile enheder, at modtage bl.a. nyheder, anmeldelser, blogindlæg, spørgeskemaundersøgelser og gode tilbud på f.eks. billetter til arrangementer, rejser, produkter, deltagelse i konkurrencer og meget mere.

Nyhedsbrevet indeholder annoncer fra vores kunder og samarbejdspartnere. Dine data er medvirkende til, at du får fremsendt netop de tilbud og nyheder, som er tilpasset dig, og bliver delt med NORDJYSKE Medier og deres til enhver tid værende datterselskaber - du får selvfølgelig kun de(t) nyhedsbrev(e), du her tilmelder dig, og ikke andet.

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, kan du altid gøre det via link i nyhedsbrevet, og du bliver med det samme fjernet fra det enkelte nyhedsbrev.